Досліди з водою для дітей

У дітей дошкільного віку мільйон запитань про те, як влаштований світ навколо. Іноді краще не просто пояснити, а показати. Пропонуємо вам добірку простих дослідів з водою: її властивості у різних станах, способи очищення та причини забруднення, взаємодію з різними речовинами

Справи керівника у жовтні: що проконтролювати

Досліди про властивості води

Утворюємо лід

Мета:

  • формувати уявлення про властивості льоду
  • розвивати спостережливість, пізнавальну активність.

Вихователь разом з дітьми заповнюють водою трубочки для напоїв, з обох кінців затискають їх пластиліновими пробками і кладуть у морозильну камеру. Через кілька годин дістають і спостерігають, як вода виштовхнула пластилін. Вихователь пояснює, що вода під час заморожування розширюється.

Вода — розчинник для багатьох речовин

Мета:

  • формувати уявлення про те, що деякі речовини можуть розчинятися у воді
  • розвивати спостережливість, пізнавальну активність.

У різних ємкостях вихователь змішує з водою сіль, цукор, крохмаль, крупи. Діти спостерігають.

Очищуємо воду

Мета:

  • формувати уявлення про способи очищення води
  • розвивати пізнавальну активність, увагу, спостережливість.

В одну ємкість вихователь наливає чисту воду, у другу — воду з сіллю, у третю — із крейдою,
у четверту — з піском. Також готує фільтри для очищення води: клаптик тканини, паперовий фільтр, фільтр-глечик для питної води, широкий бинт та ватний спонж. Кожну воду вихователь очищує за допомогою різного фільтра — кладе його в лійку та проціджує воду. Після кожної фільтрації діти спостерігають, як змінилася вода та що залишилося на фільтрі. Можна запропонувати дітям фіксувати результати спостережень.

Із банки в банку

Мета:

  • формувати уявлення про те, що вода набуває форми тієї ємкості, у яку її наливають
  • розвивати спостережливість, пізнавальний інтерес.

В одну з банок вихователь наливає воду і ставить на підставку, другу, порожню, банку ставить нижче. У банку з водою опускає один кінець смужки тканини, а другий кінець — у нижню банку. Через деякий час діти спостерігають, як вода переміщуватиметься в порожню банку. Вихователь пояснює, що вузенькими проміжками між волокнами тканини вода піднімається, вбирається в тканину, а потім стікає в нижню банку.

Чи має вода форму?

Мета:

  • формувати уявлення про те, що вода набуває форми тієї ємкості, у яку її наливають
  • розвивати спостережливість, пізнавальний інтерес.

Вихователь наповнює однаковою кількістю води гумову рукавичку, надувну кульку, глечик з водою, пляшку, губку. Діти спостерігають, як вода набуває форми тієї ємкості, у яку її набирають.

Як швидше розчинити цукор і сіль?

Мета:

  • розширювати та закріплювати знання про властивості води
  • розвивати спостережливість, пізнавальний інтерес.

У дві склянки вихователь наливає холодну воду, а ще у дві — гарячу. У дві склянки — з холодною і гарячою водою — кладе по столовій ложці солі і розмішує. Діти спостерігають, як вона розчиняється. В інші склянки кладе по столовій ложці цукру, розмішує. Діти спостерігають, а відтак роблять висновок про те, що сіль і цукор швидше розчиняються в гарячій воді.

Куди зникає вода?

У тарілку вихователь наливає воду і маркером позначає її рівень. Тарілку ставить на підвіконня. Щодня діти спостерігають, як рівень води знижується. Обговорення: Куди зникає вода? (Випаровується.)

Заняття в дитсадку «Куди зникає вода з моря?»

Вирощуємо диво-кристали

Мета:

  • ознайомлювати із процесом утворення кристалів у природі
  • розвивати спостережливість, пізнавальну активність.

Вихователь готує дуже насичений сольовий розчин: у літрові банці, на дві третини наповненій гарячою водою, розчиняє сіль доти, доки вона вже майже не розчинятиметься. Опускаємо в банку основу для майбутнього кристала — металеву канцелярську скріпку або цвях. На цій основі осідатимуть кристалики солі. Не чіпаємо розчин декілька днів. А відтак спостерігаємо за кристалами. У такий самий спосіб можна виростити кристали цукру.

Тоне — не тоне

Мета:

  • ознайомлювати з властивостями солоної води
  • розвивати спостережливість, уміння аналізувати й робити висновки.

За допомогою ложки вихователь опускає яйце в склянку з прісною водою. Діти спостерігають, як воно тоне. У другій склянці вихователь розчиняє чотири столові ложки солі. Опускає у цю склянку друге яйце. Діти спостерігають, що в цій склянці яйце плаває на поверхні. Вихователь пояснює, що щільність солоної води вища, тому більша і сила, що виштовхує яйце. Поступово у склянку з прісною водою і яйцем вихователь підливає насичений розчин кухонної солі і злегка перемішує. Діти спостерігають, як яйце спочатку підніметься до середини склянки, а потім спливе. Вихователь доливає прісну воду і злегка перемішує. Яйце починає опускатися.

Лупа з води

Мета: розширювати знання про оптичні властивості води; можливість використовувати воду як лупу.

Вихователь занурює одне яйце у склянку з водою. Діти спостерігають, що у воді воно здається більшим, ніж яйце, що лежить на столі. Вихователь підводить до висновку, що предмет, занурений у воду, здається більшим за розміром через заломлення променів світла, що відбувається під час його переходу з повітря у воду. Вода виконує роль збільшувального скла.

Вихователь опускає ложку у склянку з водою. Діти спостерігають, що ложка здається зламаною. Вихователь пояснює, що «злам» ложки в склянці з водою зумовлений заломленням світла.

Вихователь малює на невеличкому аркуші стрілку. Діти спостерігають, як змінюється її напрям, якщо дивитися на аркуш через воду у склянці.

Звідки сіль у морській воді?

Мета: закріплювати знання про склад морської води.

Вихователь змішує в паперовому стаканчику одну ложку солі та дві — піску, робить кілька дірочок у дні іншого стаканчика та на його дні розміщує фільтрувальний папір. У мілку тарілку вихователь наливає трохи прісної води. Пропонує дітям скуштувати її на смак і уявити, що це — море. Відтак кладе на посудину-фільтр дві палички так, щоб можна було поставити на них паперовий стаканчик із піском і сіллю. Діти уявляють, що це — скелі над морем. Вихователь повільно ллє воду (дощ) на «скелі». Діти куштують воду в стаканчику. Чому вона стала солоною? Висновок: вода протікає по земній поверхні, розчиняє різні речовини у вигляді солей і несе їх до моря. Поступово у морях накопичується сіль.

Ще більше дослідів для дошкільників

Досліди з водою і нафтою

Мета:

  • формувати уявлення про властивості нафти
  • вправляти в умінні узагальнювати, порівнювати
  • формувати уявлення про вплив нафти на життя птахів і риб.

Колір і запах нафти

Вихователь капає на білу серветку одну краплю нафти. Діти розглядають, як рідина розтікається по серветці. Відтак із заплющеними очима нюхають воду і нафту.
Чи відчуваєте ви запах? Що він нагадує? Висновок: нафта темно-коричневого кольору
і має специфічний запах.

Прозорість і плинність нафти

Вихователь показує дітям одну склянку з водою, другу — з нафтою. У обидві склянки кладе дерев’яні палички. У склянці з водою паличку видно, а в склянці з нафтою — ні. Вихователь переливає нафту з однієї ємкості в іншу. Висновок: нафта — це непрозора рідина.

Маслянистість і нерозчинність

Вихователь капає краплю води кожній дитині на руку та пропонує розтерти її між пальцями руки. Потім те саме діти роблять із краплею нафти, відтак розповідають про свої відчуття. У посудину з водою вихователь наливає молоко. Діти спостерігають, як воно розчиняється у воді. Відтак наливає нафту у воду. По воді поширюються маслянисті плями. Висновок: нафта — масляниста, вона не розчиняється у воді.

Очищуємо море від нафти

Вихователь пропонує дітям іграшковим ківшиком зачерпнути воду з нафтою та пропустити її через воронку з ватою, складеною в декілька шарів. Вода просочується в склянку, а нафта залишається на ваті.

Птахи, риби і нафта

У прозору ємкість вихователь наливає воду і капає декілька крапель нафти. Відтак підкидає над посудиною пір’їнки птахів, діти спостерігають, як вони плавно падають на воду. Вихователь умочує у воду з плямами нафти ці пір’їнки і знову підкидає. Діти звертають увагу на те, що пір’їнки швидко падають вниз. Вихователь пояснює, що будова пір’їнок дає змогу птахам літати.

«Відштовхуючи» крилами повітря вниз, птахи піднімаються вгору. Коли водоплавний птах (качка, чайка, гагара, лебідь) сідає на воду, вкриту плівкою із нафти, його пір’я забруднюється, злипається і втрачає здатність відштовхувати повітря, а отже птах не має змоги злетіти
і може загинути.

Зауважте!

Варто проводити досліди з дошкільниками, враховуючи перспективне планування. Добірки дослідів, ігор, вправ, завдань, що стосуються тієї чи іншої теми, ви знайдете в журналі «Методична скарбничка вихователя»

Вебінар ВМДЗ

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді