Заняття в дитсадку «Куди зникає вода з моря?»

Чи замислювалися ви, що найбільшою дорогоцінністю на нашій планеті є вода? З неї складається кожен живий організм і без води його життя неможливе. Люди вирушають у далекі мандрівки в пошуках скарбів, не помічаючи найцінніший скарб поруч. Відкрийте дітям таємниці води, поясніть її значення для існування життя на планеті, навчіть бережливо ставитися до неї уже в дошкільному віці

Справи керівника у жовтні: що проконтролювати

Завдання

  • уточнювати й розширювати знання дітей про воду, її властивості, роль у житті людини і живих організмів, а також про форми її існування — джерела, річки, моря, озера, океани, опади тощо
  • формувати елементарні уявлення про кругообіг води в природі
  • ознайомлювати з основними джерелами забруднення води та його наслідками
  • розширювати знання про заходи щодо запобігання забрудненню води, залучаючи дітей до пошуково-дослідницької діяльності
  • розвивати зв’язне мовлення, мислення, допитливість
  • спонукати висловлювати власну думку
  • виховувати любов та інтерес до природи, дбайливе ставлення до води як основного природного ресурсу

Попередня робота

  • відгадування загадок та читання віршів про воду, іній, лід, росу, дощ, сніг
  • розглядання енциклопедії «Чудо всюди: Світ людей» Тамари Нуждіної
  • проведення гри «Струмочок»
  • читання казки Наталії Рижової «Жила-була річка»

Обладнання та матеріали

  • глобус
  • картинки із зображеннями водойм та атмосферних опадів
  • схема кругообігу води в природі
  • сюжетні картинки із зображенням різних способів використання води
  • 2 склянки і 2 серветки — для кожної дитини
  • текст оповідання Льва Толстого «Куди зникає вода з моря?»

Хід заняття «Куди зникає вода з моря?»

На початку заняття діти стоять півколом, вихователь проводить з ними психогімнастику «Усміхнімось сонечку».

Вихователь:

Діти, а відгадайте-но загадку:

Що таке: пливе і ллється,
Часом на камінь дереться.
А як її немає — все всихає,
Тварина й рослина без неї страждає.
(Вода)

Правильно здогадалися, діти. Це вода — наш друг і помічник. А для чого потрібна вода, як гадаєте? (Відповіді дітей.) Аби достеменно з’ясувати це, пропоную пограти в ігри.

Дидактична гра «Кому й навіщо потрібна вода»

На столі розкладені сюжетні картинки із зображенням різних способів використання води. Діти по черзі витягують картинки і пояснюють, кому і навіщо потрібна вода. Вихователь може ставити навідні запитання: Як рослини споживають воду? А навіщо потрібна вода тваринам? Рибам? Людям?

Дидактична гра «Де можна побачити воду?»

Діти по черзі витягують предметні картки і пояснюють, що воду можна побачити у водоймах — озері, річці, океані; у вигляді опадів — дощу, снігу, граду; а також у вигляді інею, роси, туману тощо. За потреби дають пояснення, наприклад: «Хмара — це вода в газоподібному стані».

По завершенні гри вихователь звертає увагу дітей на глобус, який стоїть на столі.

Вихователь:

Поглянувши на глобус, ви бачите, що води у світі дуже багато. Але чи всю її можна пити? (Ні.) Чому? (Вода в морях і океанах — солона, її пити не можна.) Так, діти. А п’ємо ми воду з річок. (Вихователь показує річки на глобусі.) Як ви вважаєте, якої води більше на Землі: морської — солоної, чи річкової — прісної? (Морської.) А чи знаєте ви, звідки беруться річки? (Відповіді дітей.) Кожна річка бере свій початок із маленького джерела чи струмка, що називають витоком. Потім поступово у її русло впадають маленькі річки, від чого річка наповнюється, стає широкою і глибокою. Кожна велика річка впадає в море чи океан. Місце впадання річки в море чи океан називається гирлом. Гирло є найширшою частиною річки. Пропоную послухати коротеньке оповідання. Воно містить запитання, на які, я впевнена, вам буде цікаво дізнатися відповіді.

Вихователь читає дітям оповідання Льва Толстого «Куди зникає вода з моря?». Відтак проводить бесіду за змістом прочитаного.

Вихователь:

Майже всі тварини і рослини, крім тих, які живуть у морях та океанах, використовують для життя прісну річкову воду. Люди теж використовують річкову воду для різних потреб. Але перш ніж споживати її, очищають у спеціальному місці, що називається водоочисною спорудою. Спочатку вода з річки проходить через спеціальні ґрати, які затримують риб, водорості. Далі — через дрібну сітку, ще далі — через фільтри, де стає вже зовсім чистою. Чисту воду качають у підземні трубопроводи, звідки вона й потрапляє в кожен дім, у кожну сім’ю. А навіщо воду потрібно очищати? (Тому що вода в річці брудна.) Хто ж її забруднює? (Люди, автомобілі, заводи.) Чим забруднюють воду? (Промисловими відходами, сміттям, нафтою, бензином.) А як ви гадаєте, що потрібно робити людям і чого робити не слід, аби вода в річках була чистішою? (Не смітити, прибирати за собою після пікніка, не мити автомобілі на берегах річок.)

Дослід «Фільтрування води»

Вихователь показує дітям склянку з брудною, каламутною водою. Діти описують, яка вода в цій склянці. Відтак педагог виготовляє елементарний фільтр, через який буде очищати воду із склянки. Для виготовлення фільтра знадобляться дві паперові серветки, якими треба накрити порожню склянку й акуратно перелити в неї каламутну воду з іншої склянки. Діти за показом вихователя переливають воду через фільтр у порожню склянку. Порівнюють очищену воду з тією, яка була в склянці спочатку.

Діти виходять з-за столиків, стають кружка.

Вихователь демонструє їм схему кругообігу води в природі та розповідає, що краплинки води «ходять» по колу.

Вихователь:

Діти, нумо пограймо з вами в цікаву і чарівну гру. Для цього вам потрібно перетворитися на маленьких краплинок. А я буду вашою мамою — Хмаркою.

Виховуємо дбайливе ставлення до природних ресурсів

Рухлива гра «Ходять краплинки по колу»

Вихователь промовляє чарівні слова: «Раз, два, три — повернися, на Краплинку перетворися!». Звучить музика. Краплинки стрибають, танцюють. Мама Хмарка показує танцювальні па, краплинки повторюють за нею.

Вихователь:

Якось маленькі краплинки, не сповістивши маму Хмарку, полетіли на землю... Там вони стрибали, гралися, танцювали, допоки не стомилися і їм не стало нудно. Відтак зібралися краплинки всі докупи й потекли маленькими веселими струмочками. (Краплинки утворюють струмок, узявшись за руки по троє.) Зустрілися струмочки і стали великою річкою. (Усі струмочки з’єднуються в один ланцюжок.) Пливуть краплинки у великій річці, подорожують. Текла-текла річка і потрапила в море. (Діти перешиковуються в коло і рухаються хороводом.) Плавали-плавали краплинки в морі й перетекли в океан. (Діти повертаються обличчям всередину кола і роблять його максимально великим.) А потім краплинки згадали, що мама Хмарка чекає їх удома і вже, мабуть, хвилюється. А тут якраз сонечко пригріло. Стали краплинки легкими, повітряними, потягнулися вгору. (Краплинки присідають, після чого повільно піднімаються і простягають руки вгору.) Випарувалися краплинки під променями сонечка і повернулися до мами Хмарки.

Вихователь:

Молодці, краплинки, добре себе поводи­ли, перехожим за коміри не лізли, не бризкалися. Чи сподобалося Вам бути краплинками? (Авжеж.) Тепер час назад на діточок перетворюватися. Раз, два, три — повернися, на діточок перетворися.

Вихователь підбиває підсумки заняття.

Вихователь:

Здається, що на Землі запаси води невичерпні. Он скільки блакитної і білої фарби на глобусі! Справді, зараз у світі стільки само води, як було і в давнину. Але нині на планеті живе людей набагато більше, а отже — і води люди використовують значно більше.

Які правила потрібно знати, користуючись водою? Пригадаймо їх:

  • міцно закривати кран з водою
  • не відкривати воду в крані сильним струменем
  • набирати води лише стільки, скільки необхідно
  • утримувати річки в чистоті, не засмічувати прибережну зону.

Пам’ятайте, діти, водні ресурси — вичерпні. Тож ми повинні берегти воду й ощадливо її використовувати.

Вихователь пропонує дітям намалювати разом плакат, що закликатиме людей ощадливо користуватися водою.

Лятамбур Олена, вихователь-методист ДНЗ (ясла-садок) № 8 «Перлинка»,
м. Іллічівськ, Одеська обл.

Заняття в дитсадку «Куди зникає вода з моря?»Скачайте конспект заняття «Куди зникає вода з моря?» або організуйте розвагу для старших дошкільників «Вода — джерело життя». Додайте до занять художньо-продуктивну діяльність — запропонуйте дітям зробити рибок у простих техніках.



зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді