Міжнародне співробітництво як напрям діяльності загальноосвітнього навчального закладу

Залучення загальноосвітніх навчальних закладів до міжнародного співробітництва — важливий крок до європейської та світової інтеграції України, розвитку демократичного суспільства. Як налагодити ефективну взаємодію з представниками інших країн, що забезпечить формування нового покоління, здатного успішно реалізувати свій потенціал у світовій спільноті?

Забезпечити інтеграцію національної системи освіти в міжнародний освітній простір можна завдяки налагодженню ефективного міжнародного співробітництва.

Пріоритетним завданням діяльності нашого ліцею є формування сучасної полікультурної особистості, відкритої до діалогу з представниками інших країн, готової до інтеграції у світовий культурний простір. Саме тому адміністрація і педагогічний колектив ліцею особ­ливу увагу приділяють налагодженню міжнародного співробітництва, перебувають у постійному пошуку ефективних способів і засобів його розвитку.

Вихідні та робочі 2020

Діяльність ліцею щодо реалізації міжнародного співробітництва охоплює такі напрями:

  • укладання дво- і багатосторонніх договорів із навчальними закладами європейських країн;
  • вивчення досвіду зарубіжних колег із модернізації навчально-виховного процесу;
  • участь у програмах, проектах, акціях, конференціях, форумах разом із зарубіжними навчальними закладами;
  • участь у програмах партнерських обмінів між українськими та європейськими навчальними закладами;
  • проведення міжнародних науково-практичних конференцій, семінарів, симпозіумів разом із зарубіжними навчальними закладами;
  • участь у проектах і програмах міжнародних організацій;
  • розроблення спільних освітніх проектів;
  • організація позакласної діяльності.

Ми заохочуємо вчителів до співпраці з міжнародними і всеукраїнськими освітянськими організаціями, допомагаємо учням ліцею знайти контакти і налагодити спілкування з однолітками із зарубіжних навчальних закладів, ознайомлюємо із діяльністю міжнародних організацій ООН, ЮНЕСКО, ПАШ ЮНЕСКО, UNIСEF. Учні ліцею із задоволенням беруть активну участь у різних заходах із нагоди святкування знаменних дат міжнародного рівня.

Прагнення адміністрації та педагогічного колективу зміцнити співробітництво із зарубіжними навчальними закладами, міжнародними громадськими організаціями підвищує ефективність навчально-виховного процесу в ліцеї.

Особливості організації міжнародного співробітництва

В організації та створенні умов для розвитку міжнародного співробітництва ліцею важливу роль відіграють адміністрація, методичне об’єднання вчителів англійської мови і клуб міжнародного співробітництва «Сузір’я».

Адміністрація ліцею координує діяльність із міжнародного співробітництва, а саме:

  • здійснює пошук зарубіжних навчальних закладів-партнерів;
  • укладає договори про співпрацю ліцею із зарубіжними навчальними закладами і міжнародними громадськими організаціями;
  • забезпечує стажування вчителів, лінгвістичну та краєзнавчу практику для учнів ліцею;
  • організовує проведення в ліцеї освітніх заходів міжнародного рівня;
  • спрямовує роботу методичного об’єднання вчителів англійської мови.

Методичне об’єднання вчителів англійської мови здійснює супровід міжнародного співробітництва, зокрема його члени виступають перекладачами під час переговорів із зарубіжними партнерами. Разом з учнями вчителі англійської мови здійснюють таку діяльність:

  • організовують для зарубіжних гостей екскурсії містом і ліцеєм;
  • налагоджують інтернет-листування, online-спілкування з учнями й учителями європейських навчальних закладів;
  • проводять міжнародні відеоконференції;
  • співпрацюють із Британською Радою в Україні.

Діяльність клубу міжнародного співробітництва «Сузір’я» (далі — клуб) спрямована на налагодження спілкування з представниками інших країн, вивчення їхньої історії, культури, традицій, а у підсумку — на інтеграцію нашого ліцею в європейський освітній простір. Взаємини з іноземними партнерами члени клубу розвивають завдяки організації таких заходів, як:

  • зустрічі закордонних делегацій учителів і учнів;
  • лекції, семінари, конференції з питань міжнародного співробітництва;
  • години спілкування, конкурси, вікторини для учнів за участі іноземних представників;
  • круглі столи із представниками зарубіжних країн;
  • участь міжнародних проектах, програмах і конкурсах.

Щороку члени клубу долучаються до загальноміського конкурсу-­фестивалю «Діалог держав: партнерство в освіті», всеукраїнської акції «Толерантність як шлях до Європи». У межах роботи клубу взаємодіємо з провідними зарубіжними фахівцями з різних галузей знань, які організовують для учнів ліцею майстер-класи, семінари на певну тему.

Нині ми маємо значний досвід налагодження партнерства із зарубіжними навчальними закладами, міжнародними громадськими організаціями та їх представництвами, іноземними посольствами.

Справи керівника на ЛИСТОПАД

Ніна ОмельяненкоШеф-редактор управлінських видань Експертус Освіта
Завдання керівника закладу освіти з питань охорони праці. На який конкретних аспектах зосередитися?

Партнерство із зарубіжними навчальними закладами

Для налагодження партнерства із зарубіжними навчальними закладами ми беремо участь у грантових конкурсах, долучаємось до розроблення освітніх програм і проектів міжнародного рівня разом із українськими та зарубіжними навчальними закладами. Також систематично співпрацюємо з Національним педагогічним університетом імені М. П. Драгоманова. Завдяки активній діяльності педагогічний колектив нашого ліцею поглиблює співпрацю з навчальними закладами інших країн, зокрема Польщі, Швеції.

Польща

У 2008 році наш ліцей переміг у грантовому конкурсі Польсько-­української фундації співпраці ПАУСІ (далі — Фундація) з партнерських обмінів для українських та польських шкіл у межах ініціативи «Разом — польсько-українська співпраця для майбутнього». Урахувавши спортивну тематику позакласної роботи ліцею, Фундація запропонувала нам польську школу-партнера — гімназію № 1 м. Ополе. У межах співпраці учні польської гімназії відвідали Україну, а за декілька місяців столичні ліцеїсти побували в Польщі.

Здійснюючи обмін ми реалізовували попередньо розроблену спільно з польськими партнерами програму, яка передбачала такі дії:

  • ознайомлення гостей із культурою країни;
  • спільне проведення уроків вчителями ліцею і гімназії;
  • проведення культурних і спортивних заходів за участю учнів ліцею та гімназії;
  • організація зустрічей учнів і вчителів;
  • обговорення подальшої співпраці з колегами з Польщі.

Під час перебування в сусідніх країнах учні обох навчальних закладів ознайомилися з видатними історичними пам’ятками Києва й Ополе, відвідали інші міста України та Польщі. Учителі організовували різні позакласні заходи для учнів, зокрема пізнавальні ігри на економічну, екологічну, психологічну тематику, завдяки яким учнівські колективи згуртувалися, учні знайшли нових друзів.

Під час перебування польських учнів у нашому ліцеї були організовані спортивні змагання. Оскільки учні гімназії захоплюються фехтуванням, вони продемонстрували вправне володіння рапірою і запропонували ліцеїстам позмагатися з ними. Згодом відбувся футбольний матч, у якому якнайліпше проявили себе учні нашого ліцею.

Завдяки програмі партнерських обмінів учні нашого ліцею потоваришували з однолітками з Польщі, ознайомилися з культурою, традиціями та побутом цієї країни, адже на період перебування там їх приймали польські родини. Учителі, учні та їхні батьки налагодили міцні професійні та особисті контакти.

Швеція

Із 2009 року наш ліцей є учасником експериментальної педагогічної програми «Взаємодія загальноосвітнього та вищого навчальних закладів з удосконалення майбутніх вчителів технологій» (далі — програма), що розроблена спільно з Національним педагогічним університетом імені М. П. Драгоманова. Пріоритетним напрямом програми є налагодження міжнародного співробітництва ліцею з іншими навчальними закладами для вивчення досвіду модернізації навчально-виховного процесу.

До партнерства між Національним педагогічним університетом імені М. П. Драгоманова та Університетом Умео (Королівство Швеція) у межах програми долучилися дві загальноосвітні школи, із якими університети співпрацювали у своїх країнах. Адміністрація нашого ліцею провела ділові зустрічі та переговори з представниками обох університетів і директором шведської школи. Результатом домовленостей про співпрацю став обмін делегаціями вчителів: навесні 2010 року делегація зі Швеції стала гостем київського ліцею, а восени вчителі нашого ліцею відвідали школу м. Савар.

Під час перебування в Києві шведські вчителі ознайомились з організацією навчально-виховного процесу та методикою проведення уроків у нашому ліцеї, а на міжнародному семінарі, який ми провели в межах реалізації співпраці — із системою освіти в Україні в цілому. Обмінятися досвідом та цікавими ідеями з іноземними колегами педагогічний колектив нашого ліцею мав змогу під час круглого столу. Ознайомитися з українськими традиціями та народною творчістю ми запропонували гостям на заході для учнів початкової школи та їхніх батьків «Родинне свято».

Співпраця зі шведською школою-партнером триває, адже учителі англійської мови разом із учнями ліцею систематично спілкуються з учителями та учнями зі Швеції. Для цього ми створили сторінку в соціальній мережі Facebook та групу під назвою «Швеція — Україна: такі різні, але в той же час схожі» (Sweden — Ukraine: so different but so alike). Під час online-спілкування вчителі та учні обох країн:

  • обговорюють різні явища культурного життя в Україні та Швеції;
  • обмінюються освітнім досвідом;
  • здійснюють дружнє листування.

Співпраця з міжнародними громадськими організаціями

Реалізуючи ідею міжнародного співробітництва, ми співпрацюємо з видавництвом Оксфордського університету (Велика Британія) і Центральноєвропейською Академією Навчань та Сертифікації (Польща). У межах співпраці беремо участь у міжнародних програмах і проектах, що їх організують міжнародні громадські організації, проводимо семінари, конференції, спільні творчі заходи, до участі в яких активно долучаємо учнів.

Видавництво Oxford University Press

Наш ліцей є партнером видавництва Оксфордського університету Oxford University Press (далі — OUP) із 2006 року. У 2013–2014 навчальному році OUP розпочало безкоштовне розповсюдження цифрової програми для вивчення англійської мови в українських школах-партнерах із метою:

  • підвищення ефективності вивчення іноземних мов учнями;
  • надання інформаційної підтримки вчителям;
  • забезпечення навчально-виховного процесу ІКТ.

Завдяки партнерству вчителі нашого ліцею отримали мультимедійну програму ITools, призначену для використання під час уроків англійської мови в початковій, основній і старшій школі на комп’ютерах, мультимедійних проекторах чи інтерактивних дошках. Застосування мультимедійної програми дало нам змогу посилити інтерес учнів до вивчення англійської мови, підвищити рівень їхніх навчальних досягнень, збагатило навчально-методичну базу необхідними аудіо- та текстовими матеріалами для реалізації навчально-виховного процесу.

Цьогоріч у межах реалізації партнерства ліцею з видавництвом OUP учні 9–10-х класів взяли участь у майстер-класі відомого англійського лектора, генерального директора The Business Academy Bexley Роберта Девні. За сприяння видавництва для старшокласників і вчителів ліцею провели семінар «Критичне мислення: спрямовуємо учнів мислити самостійно» за участю тренера OUP Гарета Девіса — співавтора підручників та матеріалів для інтерактивної дошки.

Найважливішим результатом співпраці з OUP є участь нашого ліцею в міжнародній програмі «Оксфордська якість» (Oxford Quality, далі — програма). Програма співробітництва найпрестижніших навчальних закладів світу має на меті удосконалити процес викладання та вивчення англійської мови в школах шляхом забезпечення вчителів і учнів високоякісними навчальними матеріалами. Протягом трирічного терміну дії програми OUP забезпечуватиме наш ліцей освітніми послугами, спрямованими на зростання іміджу навчального закладу та досягнення учнями успіхів у вивченні англійської мови. Зокрема, надаватиме пропозиції щодо оцінювання знань учнів і проведення тренінгів із розвитку професійних компетентностей учителів.

Центрально­європейська Академія Навчань та Сертифікації

Співпрацю з Центральноєвропейською Академією Навчань та Сертифікації (Central European Academy Studies and Certification, далі — CEASC) ми реалізуємо насамперед завдяки участі в міжнародному освітньому проекті «Освіта без кордонів» (далі — проект).

Участь у проекті дає старшокласникам та їхнім батькам змогу систематично отримувати інформацію про особливості здобуття вищої освіти в країнах Європейського Співтовариства. Під час візитів до найкращих європейських вишів, які організовує CEASC, учні старшої школи та їхні батьки зустрічаються з ректорами, ознайомлюються із системою навчання в навчальних закладах, а відвідуючи кампуси, — із умовами проживання там студентів. Готуючись до зарубіжних візитів, ліцеїсти вивчають історію, культуру і традиції країн, у яких планують навчатися і тимчасово проживати.

Співробітництво ліцею з CEASC дало нам змогу провести спільні культурно-мистецькі, творчі акції та заходи. Так, учні 10–11-х класів нашого ліцею взяли участь в урочистому заході до Дня Святого Миколая і католицького Різдва, який проводили в Українському колежі ім. В. О. Сухомлинського. Свято духовності, культурного єднання двох слов’янських народів відбулося під час концертної програми, яку підготували українською і польською мовами творчі колективи учнів і вчителів.

Контакти з іноземними посольствами

До налагодження і розвитку міжнародного співробітництва нашого ліцею ми активно залучаємо батьків. Завдяки їхній ініціативі ліцей має робочі контакти з Посольством України в Чорногорії та Посольством Японії. Так, у межах співпраці учні ліцею допомагають оформлювати стенд Посольства України в Чорногорії. Вони оздоблюють його традиційними українськими виробами до щорічного дипломатичного благодійного ярмарку, який проходить в м. Подгориця (Чорногорія).

У Посольстві Японії ліцеїсти щороку беруть участь у проведенні Шевченківських днів у березні. Під час урочистих заходів учні читають для почесних іноземних гостей вірші Тараса Шевченка та інших українських поетів.

Результати міжнародного співробітництва ліцею

Завдяки налагодженню міжнародних зв’язків ми маємо змогу організовувати та проводити в ліцеї міжнародні науково-практичні конференції, семінари і круглі столи із залученням міжнародних організацій, експертів і вчених із різних галузей знань.

У 2011 році в нашому ліцеї відбулася міжнародна науково-практична конференція «Основні напрями реформування технологічної та професійно-технічної освіти», яку ми організували спільно з Інститутом гуманітарно-технічної освіти Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. До обговорення актуальних питань сучасної освіти в Україні долучилися провідні українські фахівці та іноземні спеціалісті, зокрема зі Швеції та інших країн Європи.

Проведення різних освітніх заходів сприяє обміну перспективним досвідом, цікавими ідеями, застосуванню на практиці інноваційних підходів до організації навчально-виховного процесу. Під час спілкування з однолітками в учнів нашого ліцею активно розвиваються мовленнєві компетенції і комунікативні навички, вони вчаться толерантно ставитися до культур інших країн тощо.

Досвід налагодження та розвитку міжнародного співробітництва ми поширюємо шляхом участі у педагогічних виставках міста, проведення для вчителів навчальних закладів семінарів-практикумів чи конференцій на відповідну тематику. До участі у таких заходах ми залучаємо міжнародні громадські організації.

На початку 2013 року на базі нашого ліцею відбувся семінар-практикум для вчителів англійської мови «Робота закладу освіти з міжнародного співробітництва як засіб формування соціокультурної та мовленнєвої компетенцій учнів». Семінар проводили вчителі кафедри англійської мови ліцею спільно з видавництвом OUP за підтримки методистів науково-методичного центру (НМЦ) Солом’янського району м. Київа. На семінарі ми презентували досвід роботи учнів та вчителів нашого ліцею з питань міжнародного співробітництва, який високо оцінили офіційні представники OUP.

Отже, ефективна робота адміністрації та педагогічного колективу навчального закладу з розвитку міжнародного співробітництва значно підвищує продуктивність навчально-виховного процесу і відкриває нові горизонти в сучасній освіті.

Довідково

Польсько­українська фундація співпраці ПАУСІ заснована в 2005 році з метою сприяти процесу інтеграції України до європейського простору шляхом запровадження аналогічного досвіду Польщі. Ключові напрями діяльності Фундації:

  • реалізація програм підтримки євроатлантичного курсу України
  • розроблення програм енергозбереження
  • залучення бізнесу до розвитку місцевих громад
  • активізація участі молоді у громадському житті країни.

«Освіта без кордонів» — проект Центральноєвропейської Академії Навчань та Сертифікації (CEASC), що має повноваження від 15 престижних вишів Польщі надавати послуги з набору студентів із­за кордону, проводити інформаційну та вступну кампанію від їхнього імені на правах приймальної комісії



зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді