Чи розповідали ви своїм вихованцям, що вогонь є одним із джерел світла й тепла, може бути безпечним і дбайливим, дарувати відчуття затишку? Якщо ні, то саме час провести цикл цікавих пізнавальних занять, на яких діти дізнаються не лише про властивості вогню, а й інші джерела світла й тепла, зокрема про ліхтарики
Справи керівника у жовтні: що проконтролювати
Вогонь небезпечний і корисний
Перші уявлення дітей про вогонь асоціюються передусім з небезпекою. Адже дорослі з перших років життя застерігають: «Сірники дітям — не іграшка», «Вогонь — це небезпека. Ним можна обпектися, завдати шкоди собі й навколишньому середовищу». Від цього застереження інтерес дітей до вогню аж ніяк не знижується, а навпаки, ще більше зростає.
Чотирирічній дівчинці матуся пояснила, що вогонь — це небезпека, а тому не можна брати до рук сірники, а тим паче запалювати їх, позаяк можна обпектися. Через деякий час після цієї бесіди дівчинка прослизнула до кухні, тишком-нишком узяла сірники в руки, черкнула сірник об коробку — одразу ж спалахнуло полум’я. Дівчинка злякалася й кинула запалений сірник подалі від себе. Він потрапив у пакет з борошном, що стояв на столі, — і борошно миттю почало тліти. Поступово розгорілося полум’я, пішов дим. Дівчинка злякалася ще більше, але нічого не змогла вдіяти — вогонь розгорявся все сильніше. Добре, що вдома була бабуся. Вона швиденько набрала склянку води й загасила вогонь.
Таким може бути результат неправильної, точніше, незавершеної бесіди матусі з донькою. Своїми застереженнями вона лише збудила інтерес дитини до вогню, але не пояснила шляхів запобігання й подолання пожежі.
Для того щоб запобігти формуванню фрагментарних і однобоких уявлень дітей про вогонь, ознайомлюйте їх із цією стихією системно й цілісно. На тлі тотального піклування про безпеку та здоров’я дітей не слід забувати і про користь вогню для людей. Адже він виконує низку життєво необхідних для людини функцій:
- зігріває в лютий мороз
- дає змогу готувати їжу
- створює затишок (камін)
- дарує святковий настрій (феєрверки, вогняні шоу) тощо.
Конспект заняття для дошкільників
Тематичний цикл занять «Ліхтарики, ліхтарики: зелені, жовті, сині…»
Тема «Ліхтарики, ліхтарики: зелені, жовті, сині…», — напряму не пов’язана з відкритим вогнем. Ідеться про вогонь, приборканий людиною і покликаний служити їй, випромінюючи світло. Могутня енергія вогню живить теплоелектростанції, що виробляють електричний струм, а відтак освітлюють міста і села, вулиці і ваші оселі. Проте сьогодні йтиметься про маленький ліхтарик як освітлювальний пристрій. Адже саме він є тим знаковим предметом, який може освітити радістю різні забави дітей. Тож розробки занять стануть у пригоді педагогам під час ознайомлення дошкільників зі всіма принадами ліхтарика.
Завданнями занять циклу ми визначили такі:
- формувати уявлення про роль світла в житті людини
- ознайомлювати із різними способами освітлення приміщень
- демонструвати різноманітність використання освітлювальних пристроїв
- стимулювати пізнавальну активність засобами пізнавально-практичних ситуацій
- створювати умови для формування цілісного світобачення
- розвивати допитливість, бажання пізнати нове
- розвивати вміння порівнювати, заохочувати до використання різних способів пізнання, як-от:
— чуттєвий — зоровий, слуховий, кінестетичний аналізатори
— практичний — емпіричний
— розумовий — умовиводи.
Кожне заняття циклу зазвичай містить такі структурні компоненти:
- постановка мети — моделювання несподіваної проблемної ситуації
- актуалізація знань — проведення тематичних ігор та ігрових вправ
- спонукання дітей до розмірковування над проблемним запитанням, що стосується теми заняття
- проведення міні-експериментів — індивідуальних, групових
- спонукання дітей до формулювання умовиводів за результатами проведених експериментів
- закріплення отриманих висновків у художньо-продуктивній діяльності, як-от аплікація, ліплення, малювання, створення моделей тощо.
Проведення занять за такою структурою дає змогу активізувати пізнавальну сферу дітей під час практичної роботи, спонукає їх до самостійного дослідження властивостей явищ, об’єктів навколишньої дійсності; до формулювання власних суджень та умовиводів на основі здобутих знань.
Тематика пізнавальних занять циклу
«Ліхтарики, ліхтарики: зелені, жовті, сині…»
Тема | Провідна ідея |
Формування уявлень про способи використання світла людиною | |
Природна стихія — вогонь | Визначення корисних і шкідливих властивостей вогню |
Як людина навчилася користуватися вогнем (світлом) | Досягнення людини в приборканні вогню, світла (на прикладах) |
Мандри країною Мультляндією | Створення мультфільмів про вогонь, електрику, вогняні розваги |
Палітра дитячої творчості | Виготовлення ліхтариків власноруч, проведення ігрових вправ |
Усі професії потрібні, і важлива кожна з них | Ознайомлення з професіями, у яких неможливо обійтися без вогню, спеціальних освітлювальних пристроїв: хірург, сталевар, спелеолог, фотограф, шахтар, водолаз тощо |
Цікава астрономія | Розширення знань про природні світила: Сонце, Місяць, зірки |
У країні цифр, знаків та фігур | Дослідження форми, величини, кольору предметів у сутінках |
Олена Брежнєва,
доцент кафедри дошкільної освіти Маріупольського державного університету, канд. пед. наук