Бомбардування, обстріли, підпали шкіл та університетів, вбивства, травмування, викрадення дітей, вчителів та викладачів — здавалося б, це неможливо і недопустимо у XXI столітті. Але це реальна проблема у багатьох країнах світу.
З військовою метою школи та інші освітні установи використовують як казарми, бази чи центри затримання. У таких умовах дедалі більший ризик насильства, вербування, експлуатації дітей збройними сторонами.
Через збройні конфлікти продовжують зазнавати руйнувань заклади освіти, діти й студенти втрачають можливості навчатися, а педагоги — працювати.
Новий професійний стандарт: ВИМОГИ
Навіщо Декларація про безпеку шкіл
Система освіти може допомогти захистити дітей та молодь від негативних наслідків військових дій і полегшити психологічний вплив військового конфлікту.
Щоб зробити освітні установи безпечними й була розроблена Декларація про безпеку шкіл.
Для довідки
Декларація оприлюднена на міжнародній конференції в Осло, яку організував норвезький уряд у травні 2015 року
На сьогодні Декларацію ратифікувало 89 держав.
Декларація підтримує ініціативи держав захищати право на освіту та сприяти її продовженню в умовах збройного конфлікту. Схваливши цей документ, держава тим самим бере на себе зобов’язання підтримувати на політичному рівні захист освітніх закладів від нападів під час воєнних дій
Завдання директора
Основні положення Декларації про безпеку шкіл
Для захисту навчальних закладів, учнів, студентів та педагогів під час збройного конфлікту держави-учасники Декларації мають:
- використовувати Вказівки із захисту шкіл та університетів від використання у військових цілях під час збройного конфлікту; наскільки це можливо та доцільно впроваджувати їх у внутрішню політику та робочі плани
- забезпечувати на державному рівні збір достовірної інформації про напади на заклади освіти, жертв нападів, про використання навчальних закладів з військовою метою
- розслідувати порушення чинного національного та міжнародного права та притягати винних до відповідальності
- впроваджувати та розвивати чутливі до конфлікту підходи до освіти в міжнародних гуманітарних програмах та програмах розвитку, за потреби, на державному рівні
- намагатися забезпечити продовження освіти під час воєнного конфлікту, відновлювати заклади освіти
- забезпечувати міжнародне співробітництво та допомогу програмам із запобігання та протидії нападам на освіту
- підтримувати зусилля органів ООН, інших організацій та установ, які займаються питаннями захисту дітей під час збройних конфліктів
- проводити регулярні зустрічі за участі відповідних міжнародних організацій та громадянського суспільства.
МОН роз’яснило, як організувати діяльність школи в 2021/2022 навчальному році. Редакція підготувала для вас корисну таблицю.
Вказівки із захисту шкіл та університетів: головні принципи
Вказівки не є документом юридичної сили, це довільні принципи, спрямовані на зниження впливу збройних конфліктів на освітню сферу.
Основні вимоги до сторін конфлікту:
- у жодному разі не використовувати з військовою метою школи й університети, які працюють
- не руйнувати школи й університети з метою позбавити противника можливості використати їх у своїх цілях
- перш ніж атакувати заклад освіти, що став військових об’єктом, розглянути всі інші можливі заходи, наприклад, попередити противника про напад та вимагати припинення використання школи (університету) у військових цілях
- не використовувати бойові сили для забезпечення безпеки закладів освіти, за винятком ситуацій, коли відсутні інші засоби забезпечення безпеки
- включити ці принципи у військові статути, доктрини, правила ведення бою та дотримуватися їх.