Досвід «творчого діяча» — емоційний, інтелектуальний, діяльнісний — надважливий. Пізнавши смак стану «Я можу!», дитина матиме сталу мотивацію брати участь у музично-естетичній діяльності, яку організовує педагог — вихователь, музичний керівник etc.
У творчій роботі необхідні самостійні дії. Лише так діти:
- психологічно розкріпачуються
- набувають уміння швидко аналізувати
- креативно мислять
- приймають рішення.
Як дітям показати творчість
Аби навчити дітей «бачити», як із «нічого» визріває «дещо», і щоб вони брали у цьому процесі посильну участь:
- збудіть «творчий інстинкт» дитини (термін, запропонований Борисом Асаф’євим)
- оптимізуйте увагу й сконцентруйте її на об’єкті
- навчіть долати шлях від появи ідеї до отримання творчого продукту.
А щоб надати дітям відчуття власної творчої ваги, фіксуйте їхні найвдаліші творчі результати, наприклад в аудіо- або відеозаписах.
Такі роботи можна буде показати батькам під час батьківських зборів.
Натомість діти, аналізуючи свої твори, матимуть змогу:
- виокремлювати вдале з-поміж посереднього
- самостійно аналізувати й критикувати продукт власної творчості
- шукати шляхи поліпшення творчих моделей.
Популяризуйте творчі спроби дітей!
Кожен окремий образ і навіть звук є унікальним, неповторним — тобто істинно творчим продуктом.
Для розвитку творчості залучайте дітей до ігор з різноманітними варіантами гри зі звуками, — так ви навчите їх:
- відхилятися від простого репродукування в бік оригінального творення
- відчувати гармонію світу всередині та зовні, власну значущість і необмежений творчий потенціал.
А це їм згодиться не лише на заняттях музики, а й у майбутньому житті!
Як записати пісню з дитиною
Ігри для розвитку творчості
Творчі ігрові завдання для збудження творчого інстинкту дітей та введення їх у стан «творців» назвімо ігромодулями, оскільки їх можна варіювати та алгоритмізувати в реалізації.
Серед ігромодулів вирізняймо такі види:
- просторові ігри-імпровізації під музику
- ігри-дослідження
- ігри-експромти
- ігри-імпровізації на збудження інтерпретаційної вправності
- казки-імпровізації
- інтонаційно-імпровізаційні ігри
- ігри-звукоімітації
- ігри на асоціативний звукопис.
Ігри на асоціативний звукопис
Такі ігри не залишать байдужою жодну дитину, адже їй за правилами потрібно, приміром,
САМОСТІЙНО грати на фортепіано!
Мета ігор — навчати створювати «звукові полотна» за індивідуальним завданням, зокрема й самостійно обраним, у форматі колективної творчої справи.
Алгоритм творчих дій в іграх цього ігромодуля такий:
- вибрати завдання із переліку
- колективно спроектувати (обговорити) хід розгортання подій у композиції
- обрати гравців, ролі та вихідні позиції (місце, звук і клавіші, що йому відповідають, на клавіатурі фортепіано)
- реалізувати задум.
Інші ігри Миколи ШУТЯ,
доцента кафедри музично-теоретичної підготовки
Харківського національного педагогічного університету ім. Г. С. Сковороди, —
у журналі «Музичний керівник» № 03/2017.