Ігри Миколи Шутя на розвиток творчості у дітей дошкільного віку

Дітей дошкільного віку варто сміливо заохочувати до творчої діяльності, адже вони природно схильні експериментувати й вигадувати щось нове. У нас є оригінальна гра на розвиток творчості у дошкільників, якою ділиться Микола Шуть

Досвід «творчого діяча» — емоційний, інтелектуальний, діяльнісний — надважливий. Пізнавши смак стану «Я можу!», дитина матиме сталу мотивацію брати участь у музично-естетичній діяльності, яку організовує педагог — вихователь, музичний керівник etc.

У творчій роботі необхідні самостійні дії. Лише так діти:

  • психологічно розкріпачуються
  • набувають уміння швидко аналізувати
  • креативно мислять
  • приймають рішення.

Як дітям показати творчість

Аби навчити дітей «бачити», як із «нічого» визріває «дещо», і щоб вони брали у цьому процесі посильну участь:

  • збудіть «творчий інстинкт» дитини (термін, запропонований Борисом Асаф’євим)
  • оптимізуйте увагу й сконцентруйте її на об’єкті
  • навчіть долати шлях від появи ідеї до отримання творчого продукту.

А щоб надати дітям відчуття власної творчої ваги, фіксуйте їхні найвдаліші творчі результати, наприклад в аудіо- або відеозаписах.

Такі роботи можна буде показати батькам під час батьківських зборів.

Натомість діти, аналізуючи свої твори, матимуть змогу:

  • виокремлювати вдале з-поміж посереднього
  • самостійно аналізувати й критикувати продукт власної творчості
  • шукати шляхи поліпшення творчих моделей.

Популяризуйте творчі спроби дітей!

Наприклад

Аудіозаписи дітей можуть бути щоденним саундтреком до початку денної прогулянки.

Кожен окремий образ і навіть звук є унікальним, неповторним — тобто істинно творчим продуктом.

Для розвитку творчості залучайте дітей до ігор з різноманітними варіантами гри зі звуками, — так ви навчите їх:

  • відхилятися від простого репродукування в бік оригінального творення
  • відчувати гармонію світу всередині та зовні, власну значущість і необмежений творчий потенціал.

А це їм згодиться не лише на заняттях музики, а й у майбутньому житті!

Ігри для розвитку творчості

Творчі ігрові завдання для збудження творчого інстинкту дітей та введення їх у стан «творців» назвімо ігромодулями, оскільки їх можна варіювати та алгоритмізувати в реалізації.

Серед ігромодулів вирізняймо такі види:

  • просторові ігри-імпровізації під музику
  • ігри-дослідження
  • ігри-експромти
  • ігри-імпровізації на збудження інтерпретаційної вправності
  • казки-імпровізації
  • інтонаційно-імпровізаційні ігри
  • ігри-звукоімітації
  • ігри на асоціативний звукопис.

Ігри на асоціативний звукопис

Такі ігри не залишать байдужою жодну дитину, адже їй за правилами потрібно, приміром,

САМОСТІЙНО грати на фортепіано!

Мета ігор — навчати створювати «звукові полотна» за індивідуальним завданням, зокрема й самостійно обраним, у форматі колективної творчої справи.

Алгоритм творчих дій в іграх цього ігромодуля такий:

  • вибрати завдання із переліку
  • колективно спроектувати (обговорити) хід розгортання подій у композиції
  • обрати гравців, ролі та вихідні позиції (місце, звук і клавіші, що йому відповідають, на клавіатурі фортепіано)
  • реалізувати задум.

Гра «Морські хвилі»

Діти імітують морський прилив-відлив — почергового й ритмічно перебирають клавіші від найнижчих до найвищих звуків і навпаки (вступають у гру приблизно по черзі, дотримуючись звукової лінії)

Додатково імітують:

  • крики чайок
  • хлюпіт води (переливають рідину з посудини в посудину)
  • шепіт хвиль («с-с-с», «ш-ш-ш»)

Інші діти утворюють «хвилі» з рук і погойдують ними в ритмі «музичного твору»

Інші ігри Миколи ШУТЯ,
доцента кафедри музично-теоретичної підготовки
Харківського національного педагогічного університету ім. Г. С. Сковороди, —
у журналі «Музичний керівник» № 03/2017.



зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді