Сюжетний танець: методичні рекомендації

На що звернути увагу музичному керівнику, створюючи сюжетний танець для дошкільників

Сюжетний танець застосовують у процесі естетичного виховання дошкільників як один із елементів хореографічного розвитку. Танцюючи, діти висловлюють власний настрій, почуття й емоції, навчаються ліпше розуміти не лише своїх однолітків, а й навколишній світ, бачити та усвідомлювати прекрасне.

Штатний розпис — 2020

Сюжетний танець, який поєднує мистецтво й рух, нагадує основну діяльність дітей — гру. Цей метод хореографічно-естетичного виховання має особливе значення для дошкільників:

  • задовольняє потребу в руховій активності
  • поліпшує координацію рухів
  • розвиває почуття ритму, танцювальну виразність
  • виховує художній смак і вміння сприймати мистецтво танцю.

Першочергову роль у створенні сюжетного танцю відіграє музика — саме слухаючи музику, педагог «малює» у своїй уяві сюжет танцю, його характер і стиль, добирає хореографічну лексику.

Музика, сюжет, композиція, «малюнок танцю»

Музичний репертуар для дитячої хореографії має бути виразним, контрастним, яскравим. Сюжет — зрозумілим дітям, домірним їхньому віковому сприйманню.

Сюжет танцю — це події, які розкривають певну ситуацію, образи персонажів, їхні міжособистісні взаємини. У сюжеті обов’язково є конфлікт, зав’язка, кульмінація та розв’язка дії.

У композиції сюжетного танцю простежується логічний і чіткий розвиток змістової лінії. Педагог пояснює дітям, що є експозицією та зав’язкою, окреслює їм, де починається і де закінчується кожен етап сюжету танцю.

Композиція танцю — це структура художнього твору, зумовлена образним змістом.

Створити хореографічний твір — це не лише уявити, побудувати драматургію танцю, відтворити настрій і сюжет у пластиці рухів. Продумайте «малюнок танцю», тобто його пластичне втілення на сцені.

Створюючи «малюнок танцю», зверніть увагу на засоби музичної виразності твору:

  • рух мелодії (угору, вниз, хвилеподібно чи на одній висоті)
  • настрій (радісна, бадьора, ніжна, тривожна, спокійна, печальна)
  • лад (мажорний чи мінорний)
  • фактуру (одноголосся чи багатоголосся)
  • ритмічну пульсацію
  • темброве забарвлення тощо.

Усе це впливає на логічний зміст композиції танцю. За правильної побудови «малюнка танцю» виразність рухів підкреслюють ще й музичні засоби — ліпше розкривається характер і зміст творчого задуму.

Діти люблять яскраві сюжети: жарти, гумор казкові перевтілення тощо. Особливу увагу приділіть пошуку відповідної образності в музиці.

Хореографічна лексика

Після того, як визначитеся із музикою та сюжетом, окреслите драматургію танцю та його «просторовий малюнок», оберіть необхідні засоби хореографічної лексики. Продумуйте:

  • швидкість зміни рухів
  • амплітуду рухів
  • асиметрію та симетрію у побудові композиційних малюнків
  • різноманітність пластики рухів тощо.

Вагому роль у створенні сюжетного танцю відіграє професійна підготовка педагога: його творча уява та фантазія, музикальність і почуття стилю, вміння розуміти музику й методично грамотно добирати хореографічні засоби.

Чітко та логічно сформулюйте дітям задум танцю, зацікавте їх музикою, мотивувати до розуміння сутності музично-хореографічного номеру.

Якщо вам у дитячому садку доводиться «ставити» хореографічні номери без допомоги відповідного фахівця, скористайтеся авторськими «моделями» двох сюжетних композицій для дошкільників — танців «Черевички» і «Незвичайний сон».

Сюжетний танець для дітей

Альона Губарєва, учитель музичного мистецтва загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 6,
м. Біла Церква, Київська обл.,
Ірина Дубровіна, канд. пед. наук, старший викладач кафедри філологічних, суспільно-гуманітарних та мистецьких дисциплін Комунального вищого навчального закладу Київської обласної ради
«Академія неперервної освіти», м. Біла Церква, Київська обл.



зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді