Справи керівника у жовтні: що проконтролювати
Дослід «Дослідницька лабораторія. Вітрячок»
Мета:
- вправляти в умінні встановлювати найпростіші зв’язки і взаємозалежності між різними явищами
- розвивати спостережливість і допитливість.
Варіант 1. Діти одягають пов’язки на очі. Відтак вихователь вмикає вентилятор і музику, а потім запитує у дітей: «Що ви відчули? Звідки в кімнаті з’явився вітер? Що таке вітер?».
Варіант 2. Діти одягають пов’язки на очі. Вихователь вмикає різні пристрої (фен, вентилятор тощо), а діти визначають, який пристрій працює, навіщо його використовують, які його переваги/недоліки.
Дослід «Рух повітря»
Мета:
- закріплювати знання про те, що повітря є навколо нас; що повітря рухається
- розвивати спостережливість, допитливість.
Варіант 1. Вихователь прочиняє двері в коридор і ставить запалену свічку на порозі групи. Полум’я нахиляється в бік групової кімнати. Відтак вихователь піднімає свічку вгору — і полум’я нахиляється в бік коридору. Вихователь пояснює, що внизу повітря холодне, а вгорі — тепле. Висновок: повітря постійно рухається. Рух повітря називають вітром.
Варіант 2. Діти тримають в руках смужки паперу. Вихователь вмикає вентилятор та запитує: «Що відбувається? Чому смужки рухаються? А як ще можна здійняти вітер у приміщенні? А що трапиться, якщо вимкнути вентилятор?». Вихователь вимикає вентилятор, діти перевіряють свої припущення. Чому смужки перестали рухатися?
Дослід «Вага повітря»
Мета: формувати уявлення про те, що повітря має вагу.
Діти зважують на терезах з двома чашами дві однакові ненадуті гумові кульки. Їх вага однакова. Одну кульку діти надувають і вдруге зважують обидві кульки. Чаша, на якій — кулька з повітрям, опускається вниз.
Висновок: повітря має вагу.
Дослід «Чи є повітря?»
Мета: формувати уявлення про те, що повітря міститься всередині різних речовин.
У банку з водою вихователь почергово опускає шматок цеглини, поролону, глини; жменьку піску. У другу банку з водою кладе грудочку землі. Діти спостерігають появу бульбашок навколо занурених у воду речовин.
Обговорення: Що це? (Повітря.) Звідки з’явилися бульбашки, що містять повітря? (Воно містилося всередині занурених у воду речовин.)
Висновок: повітря не видно, бо воно прозоре, але воно є всередині різних речовин.
Дослід «Рослини очищують повітря»
Мета: формувати уявлення про те, що рослини затримують на своїх листках пил.
Варіант 1. Вихователь наклеює смужку паперу на щілину між вікном та підвіконням на тих вікнах групової кімнати, які «захищені» з вулиці деревами, а також на тих, що «не захищені». Через деякий час діти знімають смужки і розглядають їх. Папірець, що був наклеєний із «захищеного» боку, — чистий, а інший — брудний. Обговорення: Чому папірець брудний? Висновок: дерева й кущі «захищають» будівлі з боку вулиці від пилу, бруду, шкідливих газів з автомобілів.
Варіант 2. Вихователь миє листя кімнатної рослини. Відтак разом з дітьми розглядає воду. Обговорення: Про що свідчить брудна вода? (На листках — пил.) Вихователь: «На листках кімнатних рослин збирається пил із повітря, він заважає рослинам дихати. Що чистіше листя рослин, то вільніше вони дихають і швидше ростуть».