Під час медико-педагогічного контролю обов’язково оцінюють рухову активність дітей протягом заняття. Її показниками є загальна та моторна щільність.
Загальна щільність
Заняття з фізичної культури слід організовувати раціонально. Так, під час медико-педагогічного контролю з’ясовують, наскільки в організації заняття переважає педагогічно виправданий час.
Загальна щільність заняття — це відношення педагогічно виправданого часу до тривалості заняття з фізичної культури.
Педагогічно виправданим є час, відведений педагогічним працівником на пояснення і роз’яснення, показ дій, вказівки, зауваження, заохочення, оцінки, допоміжні дії (шикування і перешикування дітей, роздача і збирання атрибутів, установка й прибирання обладнання), безпосереднє виконання вправ дітьми тощо.
Натомість час, витрачений на розмови з колегами, недоцільні пояснення та повчання, довгі бесіди, аналіз дій і поведінки дітей, довготривале очікування ними своєї черги під час виконання вправ чи підготовки місця заняття, фізкультурного обладнання та спортивного інвентарю, зайві перешикування, повороти тощо, є педагогічно невиправданим і при визначенні загальної щільності занять не враховується.
Отож усі ключові моменти організації та проведення заняття слід ретельно обмірковувати, щоб час заняття був педагогічно виправданим. Його загальна щільність має наближатися до 100%.
Моторна щільність
Моторну щільність заняття визначають за допомогою методу індивідуального хронометражу. Вона має орієнтовні вікові норми:
- 3–4 роки — 55–60%
- 4–5 років — 60–65%
- 5–6 років — 65–70%
- 6–7 років — 70–75%.
⇒ Фізкультурно-оздоровча робота в ДНЗ
Моторна щільність заняття — це відношення часу, проведеного дітьми у русі, до тривалості заняття з фізичної культури.
Існують різні інструменти регулювання моторної щільності занять, а саме:
- вибір раціональних способів організації дітей для виконання рухів та доцільне поєднання різних способів організації впродовж заняття
- поєднання вправ з основних рухів у комплекси-зв’язки
- заповнення пауз під час очікування дітьми своєї черги або зміни обладнання простими додатковими руховими завданнями, які не потребують ретельного контролю дорослого
- розміщення й максимальне використання на занятті великого і дрібного обладнання
- забезпечення достатньої кількості посібників та інвентарю, використання обладнання, зручного для одночасного виконання одних і тих самих рухів дітьми
- педагогічно доцільне застосування словесних і наочних прийомів
- організація виконання рухів під рахунок або музичний супровід.
Під час медико-педагогічного контролю визначають також загальне навантаження на дітей під час заняття з фізичної культури.