Професійною вимогою до керівника дошкільного закладу є надання підтримки й допомоги дітям, їхнім батькам, а інколи й колегам, що передбачає регулярну взаємодію у системі «людина-людина».
Педагоги щодня зазнають стресу, беручи на себе соціальну відповідальність за виховання, безпеку та здоров’я дітей, ведення робочої документації. Недарма педагогічну діяльність вважають найбільш стресогенною.
Уміння педагога розпізнати в себе симптоми стресу, з’ясувати причини, що його зумовлюють, дасть змогу подолати його наслідки. А допомогти педагогам це зробити можуть керівник дошкільного закладу, вихователь-методист, практичний психолог.
Симптоми стресу
Стрес має чотири групи симптомів:
- когнітивні — погіршення пам’яті; підвищення тривожності; порушення концентрації уваги
- емоційні — дратівливість, пригніченість та постійне відчуття занепокоєння; депресія; відчуття самотності; нездатність розслабитися
- поведінкові — зниження апетиту або, навпаки, надмірне споживання їжі; безсоння або надмірна сонливість; відсутність інтересу та недовіра до оточення; поява нервових звичок, як-от гризти нігті, клацати пальцями тощо; небажання виконувати професійні обов’язки
- фізіологічні — фізична слабкість; головний біль; постійне відчуття втоми; прискорене серцебиття тощо.
Помітивши у педагога перші симптоми стресу, керівник дошкільного закладу обговорює з ним це, намагається з’ясувати, що призвело до змін у поведінці та настрої або до виникнення певного захворювання. До того ж радить педагогу звернутися по допомогу до практичного психолога дошкільного закладу. Найчастіше лише спільними зусиллями можна уникнути поглиблення стресового стану або подолати його наслідки.
З-поміж інших причин стресу виділяють надмірну зайнятість та надмірне прагнення до досконалості в усьому. У такому разі керівник дошкільного закладу може, зокрема:
- змінити певні методи управління, якщо вони негативно впливають на освітній процес
- зменшити професійне навантаження на конкретного педагога, за умови, що до стресу призвела його надмірна зайнятість.
Також у роботі педагогів — як вихователів, так і керівника дошкільного закладу — наявні професійні стресові чинники, зокрема такі, як:
- відповідальність
- постійна концентрація уваги та контроль за перебігом освітнього процесу
- необхідність постійно засвідчувати свою компетентність
- зміни в освітньому процесі, до яких щоразу потрібно адаптуватися
- неналежне моральне та матеріальне оцінювання праці, що призводить до зниження якості життя педагогів, зниження престижу професії та, як наслідок, — до дефіциту кадрів
- багатофункціональність професійної діяльності, пов’язана з необхідністю одночасно виконувати різноманітні функції та дії
- робота з великим потоком професійно значущої інформації, що зумовлює постійну тривожність за рівень її засвоєння
- розширене міжособистісне спілкування та необхідність стежити за дотриманням професійних вимог у разі конфліктних та стресових ситуацій, що виникають під час взаємодії з колегами, дітьми та їхніми батьками.
Дієвими способами зменшення впливу стресу на організм є психологічні методики, які допомагають розвинути стресостійкість та особистісні якості.
Пропонуємо скористатися однією з них — виконати вправу «Прихований стрес». Керівник дошкільного закладу може запропонувати педагогам виконати її під час педагогічної години або в інший час наодинці із собою.
Опис вправи «Прихований стрес»
Для виконання цієї вправи кожен педагог має визначити, які з наведених ситуацій його найбільше дратують:
- хочете зателефонувати, але на лінії постійно зайнято
- хтось безупину вас повчає, нав’язує свої погляди та дає поради
- ви постійно помічаєте, що хтось стежить за вами
- хтось постійно втручається у вашу розмову з іншою людиною
- хтось перериває хід ваших думок
- хтось повсякчас без наявної причини підвищує на вас голос
- невдало поєднані, на вашу думку, кольори в одязі, інтер’єрі кімнати тощо
- мовчанка у відповідь на ваше вітання або не надто привітне ставлення до вас
- розмова з людиною, яка, на її погляд, все знає «ліпше» за вас.
Після цього потрібно підбити підсумки: якщо педагога дратує більше п’яти ситуацій, то це означає, що щоденні неприємності мають значний вплив на його нервовий стан. Тож необхідно терміново вжити заходів, щоб запобігти стресу.