Почніть вчити малюків музикування із ударних інструментів — вони прості, тому діти зможуть одразу відчути результати своєї діяльності, а це сприятиме їхній зацікавленості процесом.
Поєднуйте гру на ударних без визначеної висоти звуку з грою на інструментах із визначеною звуковисотністю.
Справи керівника у жовтні: що проконтролювати
Почнімо зі таких музичних інструментів
Бубон | Звуки будуть різними за силою і характером, залежно від того, де (в центрі чи ближче до рами) і як (пальцями чи долонею) здійснюється удар. При цьому бубон потрібно тримати у лівій руці вертикально. Якщо бубон із дзвіночками, звук на ньому видобувається, піднімаючи руку з бубоном угору і виконуючи рухи «струшування» |
Трикутник | Дитина вдаряє паличкою по середині горизонтальної частини інструмента. При цьому трикутник тримає за шнурівку лівою рукою (якщо лівша — правою). У такий спосіб на інструменті грають стоячи. Також інструмент можна підвісити на підставку зі стійкою основою, яку поставити на стілець або стіл, тоді дошкільник гратиме на інструменті сидячи. Під час удару металева паличка має пружно відскакувати, щоб звук не згасав миттєво |
Металофон | Кисті рук при ударі— трохи нижче пояса. Молоточок вільно лежить у руці на вказівному пальці (між нігтем та другою фалангою) та притримується великим пальцем. Кінець ручки молоточка вільно рухається по долоні. Спочатку навчіть дитину вільно тримати і «розкачувати» молоточок, що допоможе їй відчути масу молоточка, його опір. Для цього, наприклад, виконайте вправу: на одному звуці (наприклад «до») грайте ритмічне угрупування дві восьмі й одна чверть, а потім до цього угрупування додайте ще один звук («ре») у ритмічному вирішенні дві чвертки. Найкраще, коли не ви запропонуєте це дітям, а вони самі «знайдуть» шляхом імпровізації |
Кларнет | Духові дитячі інструменти — найскладніші для дошкільників. На початку навчання використовуються ті самі вправи, що й на металофонах. Передусім навчіть дошкільників правильно тримати інструмент:
Звук на кларнеті видобувається проговоренням пошепки у мундштук складу «ту» |
Вправи для гри
Для початку:
- Покажіть дітям і відпрацюйте зі всією групою кожен рух на інструменті, постановні моменти
- Попрацюйте своїми руками з руками дітей, яким потрібна така допомога («З рук» діти швидше засвоюють певний жест, рух, оволодівають предметом)
- Дайте домашнє завдання дітям молодшого дошкільного віку. Наприклад, попрацювати з паличками на намальованій клавіатурі інструмента, на якому грають у садку
- Зі старшими дошкільниками почніть розучувати прості мелодії, які за обсягом становлять не більше 2–4 тактів та мають близьке розміщення звуків (повтори одного звуку, тетрахорд вгору-вниз):
— колядки
— щедрівки
— забавлянки тощо.
Засвоєння мелодії дітьми має бути рухливо-зоровим, при безпосередньому слуховому контролі. Покажіть дитині на металофоні, від якої пластинки і як треба грати, а вона повторить за вами. За першим разом можете заграти руками дошкільника.
Бажано, щоб обидві руки дитини брали участь у грі: спочатку чергувалися, а потім дитина поступово вчилася грати два звуки одночасно двома руками — брала гармонійне співзвуччя.
За матеріалом Світлани Науменко,
професора кафедри фортепіанного виконавства та художньої культури
Інституту мистецтв Національного педагогічного університету
ім. М. Драгоманова, канд. психол. наук,
ж. «Музичний керівник»