Під час вивчення основна увага приділена питанням:
-
дотримання вимог навчальної програми з предмета «Захист України» та організації гурткової роботи;
-
кадрового забезпечення і матеріально-технічної бази закладів освіти.
Обсяг вивчення предмета «Захист України» та кадрове забезпечення
Навчальною програмою для 10-11 класів закладів загальної середньої освіти з предмета «Захист України» (рівень стандарту), затвердженою наказом МОН України від 03.08.2022 № 698, передбачено вивчення предмета в обсязі не менше:
-
1,5 год./тиждень;
-
2 год./тиждень — за умови виділення 0,5 год. з додаткових годин на окремі базові предмети.
Серед закладів освіти, що потрапили до вибірки, обсяг вивчення навчального предмета «Захист України» становив:
-
1,5 год./тиждень — у 82% 10-х та 85% 11-х класів.
-
2 год./тиждень — у 15% закладів освіти.
Водночас в окремих закладах освіти виявлено як збільшення обсягу вивчення предмета (по 3 год./тиждень в Одеській та Рівненській обл.), так і зменшення (по 1 год./тиждень у Черкаській, Донецькій та Запорізькій обл.).
Навчально-польові заняття (збори) і навчально-тренувальні заняття серед учнів 11-х класів наприкінці навчального року проводяться у 68% закладів освіти. Натомість у 19% шкіл відповідні заняття не проводяться, зокрема у всіх охоплених вивченням закладах Закарпатської, Миколаївської, Хмельницької обл. та м. Київ.
У 66% закладів освіти, охоплених вивченням, організовано роботу військово-патріотичних гуртків за такими основними напрямами:
-
інтелектуально-мистецький (історія України, Українська революція, етнографія, історія українського війська, сучасних збройних сил України, українська патріотична чи народна пісня);
-
фізкультурно-спортивний (віджимання, метання гранати, підтягування на перекладині);
-
туристично-спортивний (смуга перешкод, топографія);
-
військово-прикладний (стрільба з пневматичної зброї, розбирання та збирання автомата АК).
Проте у 31% закладів освіти робота гуртків військово-патріотичного спрямування не організована. У 3% шкіл в рамках роботи гуртка здійснювалася підготовка до участі у Всеукраїнській дитячо-юнацькій військово-патріотичній грі «Сокіл» («Джура») та проводилися заходи військово-патріотичного спрямування до Дня Захисника України та Дня українського козацтва, Дня Збройних Сил України, Дня Соборності України, Дня Чорнобильської трагедії, Дня пам’яті жертв голодомору тощо.
Переважна більшість (82%) педагогічних працівників, які викладають предмет «Захист України», мають педагогічну освіту, проте більшість із них — за фахом «Технологічна освіта», «Фізичне виховання», «Історія», «Біологія». Серед учителів без педагогічної освіти більшість із дипломами за інженерними спеціальностями. 74% вчителів мають військовий досвід та/або проходили строкову військову службу.
Джерело: Державна служба якості освіти