Складаємо кошторис: як не допустити помилок

Автор
керівник групи експертів з бюджетного обліку Експертус Головбух Цифрового видавництва Експертус, Київ
Кошторис – головний документ будь-якої державної установи. Як скласти його якісно та не допустити помилок - читайте у статті.

 

 

Кошторис містить відповідні суми витрат коштів на утримання закладу, що допомагає грамотно розпоряджатися фінансами. Цей важливий документ має бути правильно складений і затверджений. Адже без нього неможливо ні придбати активи, ні видати заробітну плату. Тож при плануванні кошторису необхідно чітко дотримуватись норм закону, ретельно контролювати всі доходи та витрати. 

🎠 Все про ігрову діяльність: ВЕБІНАР А чи дотрималися ви законодавства під час розробки та затвердження кошторису, обов'язково перевірять ревізори. Дуже часто вони виявляють чимало порушень. Щоб не допуститися їх, рекомендуємо прислухатись до наших порад і витягів з актів ревізії.

 

Точки контролю ревізорів

Перш за все ревізори перевіряють наявність кошторису за поточний рік, а також чи відповідає він Порядку складання, розгляду, затвердження та основним вимогам до виконання кошторисів бюджетних установ, затвердженому постановою КМУ від 28.02.2002 № 228 (далі — Порядок № 228).

Особливо уважно ревізори звертають увагу на те, чи заклад:

  • Правильно склав дохідну та витратну частини кошторису, чи відповідає вона загальним та спеціальним фондам;
  • Не подав до кошторису суми, які не були підтверджені розрахунковим обґрунтуванням;
  • Дотримується економії, чи не включив до кошторису витрати, які не зумовлені потребою;

В разі потреби, заклади можуть перерозподіляти виділені суми коштів. В такому випадку ревізори перевіряють чи:

  • Заклад правильно вказав зміни до кошторису
  • Була об'єктивна причина для зміни чи скорочення асигнування
  • В кошторисі враховані особливості спеціального фонду та чи відповідає уточнений обсяг видатків обсягу доходів і залишків за поточний рік

Згідно з п. 16 ч. 1 ст. 116 Бюджетного кодексу України; БК недотримання порядку або термінів подання, затвердження у кошторисі показників, які не підтверджені розрахунками та економічно необґрунтовані, вважаються порушенням бюджетного законодавства. В такому випадку застосовуються заходи впливу, передбачені статтею 117 БК. Наприклад, зменшення бюджетних асигнувань, а також відповідальність посадових осіб. Порушення передбачає також фінансову відповідальність у розмірі від 30 до 50 неоподатковуваних мінімумів ( 510 - 850 грн) (ст. 164-12 Кодексу України про адміністративні правопорушення).

Як не потрапити в таку неприємну ситуацію поговоримо дальше.

 

Розрахунки за надходженнями спеціального фонду

Радимо суми надходжень за спеціальним фондом підкріплювати розрахунками для кожного виду доходу в розрізі кодів класифікації доходів. Тобто, краще розділяти і окремо розраховувати власні надходження від:

  • Оренди майна
  • Надання платних послуг
  • Додаткової господарської діяльності
  • Реалізації майна тощо

Адже в розрізі кодів класифікації доходів складають кошторис бюджетних установ за спеціальним фондом (розділ «Надходження»).

Розраховуйте суми власних надходжень першої групи на основі:

  • Планового обсягу платних послуг
  • Розрахункових показників (площі приміщень, кількості обладнання та іншого майна, що заклад здаватиме в оренду, тощо)
  • Вартості одиниці площі, відвідування тощо

Під час складання даних показників, враховуйте рівень як фактичного виконання у звітному році, так і очікуваного у році, що передує плановому.

При розрахунку показники мають бути подані у повному обсязі та відповідати показникам бухгалтерського звіту за відповідний рік. Це стосується всіх підгруп першої групи власних надходжень закладу.

Як показує практика, дуже поширеною помилкою є те, що заклади не проводять розрахунки обсягів надходжень до спеціального фонду проєкту кошторису, тим самим порушують пункт 17 Порядку № 228. Всі порушення ревізори фіксують в актах ревізії.

Як відомо, кошторис установи вміщує надходження не тільки першої, а й другої групи власних надходжень.

Що ж стосується грантів, благодійних внесків, дарунків, то не забувайте розраховувати ці суми надходжень відповідно до договорів, календарних планів проведення централізованих заходів т та інших документів, за якими їх отримуєте. Часто доходи за спеціальним фондом кошторису планують без врахування благодійних надходжень. Щоб не допускати цього, ознайомтесь із Актом ревізії (витягом).

 

 

📝 Нова Інструкція з діловодства в ЗДО

Розрахунки за видатками

Усі видатки за загальними та спеціальними фондами в розрізі кодів економічної класифікації видатків (КЕКВ) потрібно обґрунтовувати відповідними розрахунками.

Не забувайте суму видатків за КЕКВ 2111 «Заробітна плата», яку містить кошторис, підтверджувати штатним розписом і відповідним розрахунком розміру фонду оплати праці. Потрібно розраховувати за кожною посадою розмір окладу, надбавок і доплат, премій, сум індексації та інших виплат.

Суму видатків за КЕКВ 2120 «Нарахування на оплату праці» розраховуйте за ставками ЄСВ 22% і 8,41% (для працівників, які мають інвалідність) та фондом оплати праці. Враховуйте також запланований розмір винагороди за договорами ЦПХ.

Кошторис бюджетної установи включає річний обсяг коштів для оплати:

послуг зв’язку, природного газу, водопостачання, водовідведення, електричної і теплової енергії. Їх варто спланувати за загальним і спеціальним фондами. За КЕКВ 2270 «Оплата комунальних послуг та енергоносіїв» складайте детальні розрахунки з обгрунтуванням на підставі затверджених лімітів. Адже без деталізації видатків (за видами та кількістю видатків) за кожним КЕКВ із зазначенням вартості за одиницю, ревізори можуть зафіксувати це в актах ревізії як порушення пункту 22 Порядку №228. Суми видатків визначайте з урахуванням:

  • напрямів використання власних надходжень;
  • потреби погашення заборгованості з бюджетних зобов’язань минулих років;
  • потреби виконання основних функцій закладу, якщо за загальним фондом видатки забезпечені не повною мірою.

А скласти кошторис бюджетної установи за видатками спеціального фонду вам допоможе частина четверта статті 13 БК. Вона визначає також напрями використання коштів спеціального фонду.

 

Виконання кошторису

Одне з основних правил при виконанні кошторису: при укладанні договорів, оплаті товарів та послуг всі фінансові витрати мають бути винятково в межах бюджетних асигнувань, затверджених кошторисом, планом спеціального фонду тощо.

Заклад не має права проводити будь-які запозичення або надавати юридичним чи фізичним особам кредити з бюджету, якщо вони не включені до кошторису.

Часто під час перевірок ревізори виявляють, що заклади перераховують кошти надавачам комунальних послуг за так і не отримані послуги. Унаслідок цього утворюється заборгованість, яка в обліку установи зазвичай не рахується. Це призводить до нераціонального використання коштів. Такі дії ревізори трактують як завищення суми видатків на комунальні послуги всупереч вимогам пунктів 20, 22 та 29 Порядку № 228.

Тому, перш ніж оплачувати в кінці року неспожиті комунальні послуги, ознайомтеся з порушеннями, виявленими ревізорами (див. Акт ревізії (витяг)). Це допоможе попередити такі ситуації у вашому закладі.

Використання спецфонду — не виняток. За спеціальним фондом бюджету закладу потрібно брати бюджетні зобов’язання виключно в межах відповідних фактичних надходжень до цього фонду з урахуванням залишку коштів на початок бюджетного року.

Під час виконання кошторису потрібно зменшувати суми заборгованості, наприклад, за рахунок бюджетних зобов’язань минулих періодів. Постарайтесь не допускати виникнення нової заборгованості у поточному році.

Вносимо зміни

Якщо вже дуже потрібно внести зміни за деякими показниками у кошторисі закладу, то робити це потрібно правильно. Будь які зміни підтверджуйте відповідними довідками.

Зміни до кошторису за спеціальним фондом вносимо у двох випадках:

    1. Якщо загальний обсяг фактичних надходжень разом із залишком коштів на початок року більший, ніж надходження за кошторисом. Уточнений обсяг видатків має дорівнювати сумі уточненого обсягу доходів і залишку коштів на початок року.
    2. Якщо фактичний обсяг власних надходжень з залишком на початок року менший, ніж плановані показники, які враховує кошторис закладу за спеціальним фондом. В такому випадку потрібно зменшити обсяг надходжень і видатків з урахуванням очікуваного виконання кошторису.

Важливо пам'ятати, що зміни потрібно вносити не пізніше ніж за три тижні до кінця бюджетного року.

Рекомендуємо ознайомитися з прикладами порушень Порядку № 228 щодо внесення змін до кошторису установи.

 

 

 

 



зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді