Ранній розвиток дитини з дошкільного віку останнім часом вважають ледь не панацеєю успіху в дорослому житті. Звідусіль пропонують різні методики раннього розвитку.
Та варто зважати, що стрімке зростання дитини в інтелектуальному плані може нанести шкоду іншим сферам її життя.
Справи керівника у жовтні: що проконтролювати
Як ранній розвиток шкодить дитині
За нейрофізіологічними законами розвитку мозку енергетичний потенціал для певного вікового періоду обмежений. Саме тому, якщо ми витрачаємо енергію на несвоєчасний розвиток будь-якої психічної функції, виникає дефіцит там, куди ця енергія мала бути спрямована.
Якщо дорослий спонукає дитину виконувати певне інтелектуальне завдання, то її мозок буде його виконувати. Але мозок розв’язуватиме це завдання за рахунок тих структур психіки, розвиток яких зумовлений віковими потребами. Таку компенсацію у дитини раннього та дошкільного віку негативно ілюструє навантаження на когнітивну сферу.
Карта психологічного супроводу розвитку дитини — від адаптації до школи
Раннє навчання читання, письма, математики поглинає енергію емоцій. Це призводить до розладу емоційної сфери, а відтак — до порушення програм соматичного розвитку. Зовні ці порушення можуть проявлятися відтерміновано — у молодшому шкільному або підлітковому віці, а можуть призвести до прояву певних дисфункцій, хворобливих симптомів у період раннього дитинства.
Роль батьків у зрощуванні «вундеркіндів»
Соціальна ситуація часто провокує дорослих нехтувати законами розвитку психіки дитини.
За статистикою психотерапевтів та психіатрів, 50% дітей-пацієнтів з проблемами соціального та емоційного розладу були перевантажені енциклопедичними знаннями у ранньому дитинстві.
Логопеди простежили тенденцію збільшення вад мовлення у тих дітей, з якими займалися за системою раннього навчання читання. Часто до цього призводить ефект «суперництва мам» — якщо донька сусідки знає букви в два роки, то моя знатиме у півтора! Це суперництво зазвичай підігрівається азартом довести «геніальність свого батьківства».
Ідеєю раннього розвитку часто переймаються батьки, які не зуміли реалізуватися, не виправдали очікувань власних батьків. Вони вважають, що пізнавальні процеси розвиваються лише тоді, коли дитина сидить за столом і читає, рахує чи пише букви. Натомість розвиток пізнавальних процесів відбувається ефективно лише тоді, коли проходить непомітно для дитини, у звичному оточенні та за щоденних життєвих і побутових обставин.
Як розвивати пізнавальні процеси дитини
Ось кілька порад для ефективного розвитку пізнавальних процесів дитини:
- під час умивання та миття рук досліджуйте з дитиною властивості води, вимірюйте її витрати за допомогою умовної мірки, наприклад, кухлика
- влаштовуйте спостереження за кімнатною рослиною:
- як вона росте
- що потрібно для її росту
- як з’являється квітка
- знаходьте відмінності між властивостями предметів, що оточують дитину:
- ковдра м’яка, тепла
- рукавички шерстяні, колючі
- вікно прозоре, гладеньке тощо
- навчайте дитину розпізнавати смаки різних продуктів:
- солодкі
- солоні
- кислі
- терпкі
- гіркі тощо
- грайте в гру «відгадай за смаком».
Чуттєво-сенсорний досвід, набутий дитиною в ранньому віці, є підґрунтям її успішного інтелектуального розвитку.
Групи раннього розвитку: ціль — школа
Практика раннього інтелектуального розвитку має ефект «натаскування» на результат. При цьому дитина залишається абсолютно дезадаптивною в побутових речах, порушується закон розвитку мислення.
Також не можна передчасно віддавати дітей у школу. З точки зору нейрофізіології, мозкові механізми, які дають змогу дитині успішно навчатися, формуються у сім років. Саме в цьому віці мозок дитини готовий до того, аби вона концентрувала увагу впродовж 45 хвилин. Випередження розвитку настільки ж шкідливе, як і його затримка.