Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави і територіальної громади визначено Законом України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII. Його положеннями запроваджено:
- систему електронних закупівель
- електронну систему оскарження
- професіоналізацію закупівель.
Закон про публічні закупівлі набирав чинності поступово:
- з 01.04.2016 — для центральних органів виконавчої влади та замовників, що діють в окремих сферах господарювання (природних монополістів)
- з 01.08.2016 — для всіх замовників.
Нормативно-правові документи
Система електронних закупівель
Електронну систему ProZorro створено з ініціативи громадських організацій, комерційних торгових платформ та IT-компаній. А тому вона:
- загальнодоступна
- унеможливлює дискримінацію користувачів
- надає рівний доступ до інформації всім зацікавленим особам.
За державою — лише функція сприяти діяльності системи.
Публічні закупівлі на базі електронної системи обов’язково провадять, якщо вартість предмета закупівлі для:
- товару (товарів), послуги (послуг) — від 200 тис. грн
- робіт — від 1,5 млн грн.
До деяких замовників, які провадять діяльність в окремих сферах господарювання, встановлена вартість предмета закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) від 1 млн грн, а робіт — 5 млн грн.
Серед замовників товарів, послуг і робіт виокремлюють:
|
| ||
|
| ||
|
| ||
|
|
Допорогові закупівлі
Допороговими є закупівлі, вартість яких не перевищує:
|
| |
| ||
|
| |
|
Щоб упорядкувати процедуру допорогових закупівель, замовники мають затвердити локальне Положення про здійснення допорогових закупівель. Деякі замовники розробляють його відповідно до розпорядження органу управління (головного розпорядника бюджетних коштів). Наприклад, міська рада може затвердити Положення про застосування системи електронних закупівель, урегулювавши відповідні питання для бюджетних установ, закладів та організацій.
З огляду на власні потреби замовники визначають самостійно:
- строки проведення допорогових закупівель
- вимоги до пакета документів, що підтверджують кваліфікаційні та інші критерії.
Окрім того, замовник сам вирішує, чи використовувати електронну систему закупівель.
Проте у системі електронних закупівель обов’язково оприлюднюють звіти про укладені прямі договори, вартість предмета закупівлі яких:
|
| |
|
|
Звіт розміщують у системі протягом дня з дати укладення договору.
Обов’язок оприлюднювати інформацію покладають на тендерний комітет або особу, уповноважену на це відповідним розпорядчим документом (наказом).
Допорогові закупівлі регламентовано Порядком здійснення допорогових закупівель, затвердженим наказом ДП «Зовнішторгвидав України» від 13.04.2016 № 35.
Електронний цифровий підпис під час проведення допорогових закупівель використовувати не обов’язково. Цим допорогові закупівлі різняться від відкритих торгів, вартість закупівель яких:
- для товарів і послуг — понад 200 тис. грн
- для робіт — понад 1,5 млн грн.
Етапи допорогових закупівель
Опублікування оголошення закупівлі Уточнення (за необхідності) |
| ||
Строк уточнень залежить від діапазону вартості закупівель: | |||
| не менше робочого дня | ||
| не менше трьох робочих днів | ||
| |||
Прийом пропозицій |
– заповнюючи електронну форму у системі, доступ до якої через електронні майданчики – завантажуючи документи в електронному вигляді. Строк подання пропозицій для закупівель у діапазоні: | ||
| не менше робочого дня | ||
| не менше двох робочих днів | ||
| |||
Аукціон на зниження ціни |
| ||
Кваліфікація |
| ||
Оприлюднення результатів закупівлі |
|
Які документи
Договір підписують не раніше ніж за два робочих дні після оприлюднення рішення про переможця закупівлі.
Загалом допорогова закупівля може бути завершена однією з подій:
- підписанням договору
- відміною закупівлі протягом 30 днів після закінчення строку подання пропозицій.
Окрім того, допорогові торги визнають такими, що не відбулися, якщо:
- не надійшло жодної пропозиції
- пропозиції всіх учасників відхилені на етапі кваліфікації.