Як виховати дитину-лідера в дитсадку

Чому одні діти виростають лідерами, а інші — ні? Дізнайтеся, як вихователю «розбудити» лідерські якості у дошкільників

Ми розглядаємо лідерство як керівництво, вплив на інших людей, аби спонукати їх діяти з максимальною віддачею для розв’язання спільних завдань.

Якщо ви своєчасно сформуєте в дошкільників упевненість, ініціативність, рішучість, здатність генерувати ідеї, самостійність, то закладете міцні підвалини для подальшого розвитку рис лідера-гуманіста. Він уособлює моральні чесноти і поєднує в собі функції організатора, творця, аналітика й порадника.

Справи керівника у жовтні: що проконтролювати

Основні риси лідера

  • активність
  • ініціативність
  • самостійність
  • сміливість
  • орієнтація на позитив
  • відповідальність

Яка вона — сучасна дитина

Створюємо умови для прояву дитячої активності

Стосовно дітей дошкільного віку варто говорити не про лідерство, а про розвиток лідерського потенціалу. Він виявляється насамперед в активності: що активніша дитина у грі, навчанні, змаганні, у взаємодії з іншими, то більш виражені в ній лідерські якості.

Для розвитку лідерського потенціалу дитини ми намагаємося створити умови, які потребують прояву дитячої активності. Поштовхом до формування лідерських якостей дітей стають спортивні або інтелектуальні ігри-змагання —індивідуальні та командні. Вони потребують спритності, точності, швидкості рухів, запам’ятовування й відтворення інформації.

Починаємо з найпростіших ігор, бо наша мета — розвинути в дитини відчуття віри у власні сили:

  • «Я сам!»
  • «У мене виходить!»
  • «Я можу!».

Ми помічаємо навіть найменші успішні дії дитини і щиро схвалюємо їх, підтримуємо дошкільників. Адже для виховання лідерських якостей важливо, аби діти відчували себе успішними, бачили своє зростання й рух уперед. Натомість невдача змушує дитину ніяковіти, замикатися в собі від усвідомлення своєї меншовартості. Дитина відчуває розчарування і страх.

Із дітьми, які потерпіли поразку, проводимо бесіду на тему «Сьогодні переможений, завтра переможець» і підводимо до таких висновків:

  • не можна перемогти, не ризикуючи програти
  • негативний результат — теж результат.

Аби подолати страх труднощів, розповідаємо дітям про відомих людей, які не одразу прославилися, а спробували спочатку гіркоту розчарувань. Наголошуємо на тому, що найбагатші та найуспішніші люди у світі колись теж були бешкетниками й далеко не всі з них на відмінно навчалися у школі. Однак вони вирізнялися наполегливістю, сміливістю, активністю та щирим бажанням взаємодіяти з людьми.

Лідерські якості дошкільників розвиваємо у взаємозв’язку з іншими базовими якостями особистості, акцентуючи увагу на формуванні активності, самостійності та відповідальності дитини. Для системної роботи з формування лідерського потенціалу дітей використовуємо спеціальні посібники.

Обговорюємо з дошкільниками поняття, які становлять основу лідерства, як-от:

  • єдність
  • сила
  • успіх
  • прагнення
  • надійність тощо.

Під час морально-етичних бесід, тематичних комплексних занять з ознайомлення із соціумом, занять на патріотичну та правову тематику коротко пояснюємо дітям кожне зі згаданих понять. Відтак спонукаємо дошкільників пояснити ці слова за допомогою символічних позначок. Щоб діти міцно засвоїли нову інформацію, пропонуємо їм цікаві графічні й аналітичні практичні завдання. Так набуті знання не «зависають» на рівні «чув і знаю» — діти «присвоюють» їх, застосовуючи в різних умовах.

Активізувальне спілкування як мотив до дії

Ми не обмежуємося тематичними бесідами й обговоренням основних рис лідера. Використовуємо в роботі з дітьми так зване активізувальне спілкування. Воно ґрунтується на проживанні дітьми нового знання, під час якого запускається механізм свідомого бажання дитини діяти в певний спосіб:

  • Я хочу і буду це робити, тому що мені це цікаво
  • Я зроблю це, бо мені це подобається
  • Я буду вчиняти так, бо вважаю, що це правильно.

Таким новим знанням для дошкільників є, зокрема, прислів’я та приказки, які розкривають сутність і значення тих чи тих моральних рис, цінностей, наприклад:

  • відповідальність — «Узявся за гуж — не кажи, що не дуж»
  • праця — «Без діла жити — тільки небо коптити».

Ми пропонуємо дошкільникам пояснювати ці стійкі висловлювання з опорою на власний життєвий досвід і розуміння.

Ось як розтлумачив відому приказку Сашко, 6 років: «Вислів «Один у полі — не воїн» означає те, що в однієї людини, якою міцною вона не була б, сили менше, ніж у багатьох людей. Якщо ми разом — ми велика сила».

У такий спосіб ми спонукаємо дітей діяти разом, бути відповідальними, виконувати будь-яке завдання залюбки тощо. І водночас формуємо лідерський потенціал дошкільників.

Хибні уявлення дорослих щодо виховання лідерів

Усі батьки хочуть бачити у своїй дитині лідера, однак багато хто з них хибно розуміє поняття лідерства чи риси, притаманні лідерам. А іноді труднощі виникають через те, що особисті батьківські амбіції беруть гору над здоровим глуздом. Тож яких помилок найчастіше припускаються батьки та вихователі, прагнучи зробити дітей лідерами?

Дорослі часто підміняють суть поняття «лідерство». У такому разі лідерськими вважають такі якості, як-от:

  • непокора — її хибно вважають силою духу
  • дитячий егоїзм — у ньому вбачають незалежність
  • небажання враховувати інтереси оточення — його трактують, як націленість на результат тощо.

Іноді дітям дозволяють «іти по головах», щоб видертися нагору й переможно з’їхати з гірки поза чергою. Однак доволі швидко такі батьки втрачають контроль над ситуацією й самі підкоряються абсолютній владі маленького тирана.

Ще один наслідок уседозволеності — постійні конфлікти з дитиною, які виникають від безпорадності батьків. Часто вони стають не здатні вплинути на дитину, яка звикла, що їй усе можна.

Не секрет, що кожна дитина для своїх батьків здається найліпшою у світі. Вони її обожнюють і вважають унікальною. Однак якщо батьки культивують у дитини відчуття власної унікальності, це спричиняє прояви нахабства і спотворює її душу. Така дитина відмовляється помічати й поважати інших людей, ураховувати їхні інтереси й бажання.

Дітям дошкільного віку взагалі притаманний егоцентризм, і навіть сором’язливі хочуть бути визнаними. Це природно. Однак навіть малу дитину необхідно навчити зважати на присутність інших людей у її житті.

Розвиваємо лідерський потенціал дошкільниківСкачайте конспект науково-методичного семінару для педагогів «Формування лідерських якостей у дошкільників через діалог у процесі активізувального спілкування»

Людмила Клименко,
вихователь-методист дошкільного навчального закладу № 47, м. Краматорськ, Донецька обл.

Вебінар ВМДЗ

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді