Справи керівника у жовтні: що проконтролювати
Не поспішайте ознайомлювати дитину з годинником та навчати орієнтуватися на ньому. Але врахуйте, що першокласник повинен мати сформовані уявлення про час та вміти визначати його за годинником. Це допоможе дитині призвичаїтися до нового режиму й адаптуватися до дорослого життя.
Про готовність дитини освоїти циферблат свідчать:
- жвавий інтерес до перебігу часу — дитина сама часто запитує, котра година
- уміння орієнтуватися в часі, зокрема в таких поняттях, як «після», «до», «півдня», «ранок», «день», «вечір»
- знання цифр
- уміння рахувати хоча б до десяти.
Дитина пізнає час
Спочатку і потім
У віці півтора-двох років ознайомте дитину з такими поняттями:
- «спочатку»
- «потім»
- «зараз»
- «до того»
- «після того»
- «скоро»
- «ще довго» тощо.
Називайте ці слова, граючи і спілкуючись із дитиною, використовуйте їх під час розповідей та коментування своїх дій: «Спочатку підемо вмиємося, потім будемо снідати, а після цього — гуляти».
Дні тижня
Далі переходьте до конкретних понять, що позначають різні проміжки часу:
- «сьогодні»
- «завтра»
- «учора».
Коли дитина засвоїть ці поняття, поясніть їй слова:
- «позавчора»
- «післязавтра».
Водночас доречно ознайомлювати дошкільника з календарем та його поділом на дні тижня, місяці. Для цього повісьте в кімнаті дитини гарний календар з картинками. Щоранку з’ясовуйте спільно, який сьогодні день тижня, число та місяць.
Аби дитина зрозуміла, що таке тиждень, почніть з вечора понеділка обводити на календарі кожний минулий день. У неділю ввечері покажіть дитині, що минуло сім днів, які разом складають тиждень. Так дошкільник візуально осягне це поняття.
Годинники
Коли дитина вже засвоїла дні тижня та місяці, час перейти до найскладнішого — орієнтування на циферблаті годинника.
Найпростіше навчати дитину визначати час за допомогою годинника з великими стрілками, крупними цифрами і чіткими поділками. Розкажіть дошкільнику, як рухаються годинникова та хвилинна стрілки, як влаштований циферблат, що позначають поділки на ньому.
Спочатку обмежтеся позначеннями часу від 0 до 12, поясніть, що може бути 3:00 дня і 3:00 ночі.
Займайтеся з дитиною регулярно. Якщо між заняттями буде тривала перерва, дошкільник встигне забути все, чого навчився.
Навчання має бути практичним. Для ознайомлення з часом можна використовувати життєві події, що цікавлять дитину. Наприклад, розкажіть їй, що о 16 годині будуть мультики, а вона нехай позначить цей час на циферблаті годинника. Нехай дитина визначає розміщення стрілок тоді, коли прокидається, йде до дитячого садка, обідає або лягає спати.
Проводьте заняття в невимушеній ігровій формі. Не варто саджати дошкільника перед собою і проводити тривалу бесіду. Навчайте його визначати час за годинником протягом дня.
Будьте терплячі. Всі діти сприймають інформацію по-різному. Хтось схоплює все на льоту, а комусь складно осягнути навіть елементарні поняття.