Чи реально запровадити органічне харчування дітей у дошкільних навчальних закладах?
Як забезпечити дошкільні заклади органічною продукцією?
Ці питання прокоментували педагоги, економісти, громадські діячі.
Справи керівника у жовтні: що проконтролювати
Від недієвого контролю — до належного забезпечення
Наталія ЗІНОВЧУК,
провідний науковий співробітник Інституту агроекології і природокористування НААН,
д-р екон. наук, проф.
Харчування дітей в Україні є системною проблемою. І її розв’язання залежить від багатьох чинників — законодавчих, організаційних, економічних, соціальних та екологічних.
У Законі України «Про охорону дитинства» від 26.04.2001 № 2402-III держава задекларувала необхідність:
- створення безпечних умов для життя і здорового розвитку дитини
- раціонального харчування
- формування навичок здорового способу життя.
Однак відсутність відповідних підзаконних актів, які привели б у дію механізми прийнятих законів, суперечливість окремих законодавчих норм стає на заваді їх виконанню.
Недосконалими є механізми державного й ринкового регулювання виробництва та забезпечення дітей продуктами харчування.
Дотепер під час виробництва продуктів для харчування дітей не заборонено застосовувати сировину, що містить залишки пестицидів та інших агрохімікатів.
В Україні є території, які отримали спеціальний статус екологічно придатних для виробництва продуктів харчування для дітей, однак біля них функціонують промислові та сільськогосподарські об’єкти, що забруднюють довкілля небезпечними хімічними речовинами.
Система контролю за якістю продуктів харчування дітей також є недосконалою через хибність самої концепції тотального контролю.
Вважаю, що перевірити якість усіх продуктів харчування дітей шляхом лабораторних досліджень нереально. До того ж ускладнює проблему низький рівень культури харчування населення в Україні.
Оскільки сучасна система організації харчування дітей в Україні не забезпечує необхідну якість й екологічну чистоту продуктів харчування, не сприяє зміцненню здоров’я дітей, вона потребує удосконалення на законодавчому рівні: від недієвого контролю за харчуванням — до належного забезпечення дітей органічними продуктами харчування. Тому варто розробити державну програму харчування дітей, яка ґрунтуватиметься на таких засадах:
- здоров’я дитини — основний пріоритет держави
- харчові продукти мають позитивно впливати на стан здоров’я дитини
- харчування дітей має задовольняти їхні фізіологічні потреби та виконувати профілактичні й лікувальні функції
- діти мають харчуватися екологічно безпечною продукцією
- виробництво продуктів харчування не має шкодити довкіллю
- колективна соціальна відповідальність за здоров’я дітей
- реалізація принципу «гроші ходять за дитиною».
Державна програма харчування дітей має сприяти доступності органічних продуктів харчування в достатній кількості й у широкому асортименті для всіх вікових та соціальних груп дітей. Для цього насамперед потрібне:
- державне стимулювання вітчизняного виробництва продуктів харчування з органічної сільськогосподарської сировини
- створення адаптованого до харчування дітей сегмента інфраструктури вітчизняного ринку органічної продукції.
Хто й за що відповідає
На кону — безпечність харчування дітей
Тетяна СИТНИК,
експерт з розвитку органічного ринку в Україні,
член Київського осередку Всеукраїнської екологічної громадської організації «МАМА-86»
Переконана, в Україні реально запровадити органічне харчування дітей у дошкільних навчальних закладах. Але для цього потрібно змінити систему державних закупівель. А також — провести масштабну просвітницьку роботу з громадськістю, передусім — з батьками дошкільників. Адже багато хто з них не знає, що таке органічне харчування і наскільки шкідливими можуть бути конвенційні (неорганічні) продукти харчування.
Рівень обізнаності споживачів необхідно підвищувати, треба поширювати інформацію про переваги органічного харчування.
Процес упровадження органічного харчування в дитячих садках неодмінно прискориться, якщо батьки надаватимуть важливого значення цьому питанню. На жаль, громадськість нині не вміє впливати на законодавчі процеси, вона не усвідомлює своїх прав.
Мало шкідливої хімії не буває! Норми, що допускають певний відсоток залишків шкідливих речовин у продуктах харчування, бентежать. Адже йдеться про шкідливу хімію, яка небезпечна для здоров’я дітей. Найголовнішими критеріями закупівель продуктів для ДНЗ мають бути:
- безпечність
- якість
- натуральність інгредієнтів
- поживна різноманітність харчування дітей
— а вже потім ціна на продукти.
Навколо питання органічного харчування витає чимало міфів. Зокрема, побутує твердження, що органічна продукція не по кишені державі. Натомість соціально відповідальні виробники органічної продукції — а таких в Україні немало! — спростовують цей міф. Однак зазначають, що сподіваються на підтримку з боку держави, як це відбувається в інших країнах світу.
Нині органічний ринок в Україні активно розвивається, оскільки для цього є необхідні ресурси. Так, за даними Федерації Органічного Руху України, із 2007-го по 2014-й роки обсяг виробництва органічної продукції зріс у 29 разів. Водночас лише 0,93% території сільськогосподарських угідь використовують за методами органічної технології (дані 2013 року).
Існує перелік вимог до органічної продукції. Зокрема, в органічному виробництві:
заборонено | дозволено |
синтетичні пестициди та добрива | засоби захисту рослин натурального походження (мікроорганізми для біоконтролю шкідників та хвороб) |
ГМО | |
опромінювання | натуральні добрива |
нанотехнології | заходи для поліпшення ґрунту |
Впровадити органічне харчування — реальна перспектива
Марта РУДА,
координатор напряму «Екологізація політики та практики» Всеукраїнської екологічної громадської організації «МАМА-86», Київ
Запровадити органічне харчування в дитячих садках цілком реально. Головне — насправді захотіти цього й поступово робити відповідні кроки задля досягнення поставленої цілі. Звісно, автоматично подібні ініціативи реалізувати доволі складно, навіть за умови прийняття відповідних нормативних актів. Адже необхідно врахувати дуже багато чинників. Однак у перспективі покроково запровадити органічне харчування абсолютно реально. І це був би надзвичайно вагомий внесок у майбутнє наших дітей.
Насамперед слід:
- удосконалити законодавче забезпечення, що регулює питання харчування дітей, зокрема систему закупівлі продуктів харчування для ДНЗ
- привести у відповідність до європейських стандартів технічні регламенти виробництва всіх видів молока та м’яса, норми щодо якості продуктів, їх маркування тощо
- подбати, аби органічна продукція була в наявності.
Зрозуміло, що попит і пропозиція — речі взаємопов’язані. Нині багато органічної продукції експортують. Однак, якби була можливість, то виробники постачали б її на столи наших дітей. Вони готові робити перші кроки в цьому напрямі.
Водночас необхідно проводити просвітницьку роботу з батьками дошкільників. Вони мають усвідомлювати, яку реальну користь органічне харчування принесе їхнім дітям, розуміти, що вся органічна продукція — сертифікована, не містить залишків пестицидів та агрохімікатів тощо. І що впровадження органічного харчування ініційовано не заради розвитку бізнесу окремих виробників органічної продукції, а заради зміцнення здоров’я дітей.
Не секрет, що нині рівень довіри до органів сертифікації дуже низький. Тож батькам складно повірити в некорумпованість системи тих чи тих перевірок. Також їх насторожує те, що ціни на органічну продукцію є високими. Насправді ж ціна на органічні продукти при розвиненому ринку органічної продукції є вищою за ціну на «звичайні» продукти в середньому на 10-15%.
До того ж виробники органічної продукції запевняють: якщо впродовж року вони матимуть гарантовані поставки органічних продуктів у дошкільні навчальні заклади, буде можливо розробити доступну цінову політику.
Переконана, батьки зацікавлені в тому, аби їхні діти споживали органічну їжу. Знаю, що дуже багато з них скаржаться на неякісне харчування в дитячих садках, на періодичні отруєння, різні хвороби, спричинені неякісними продуктами. І батьки, на жаль, не можуть на це впливати. Добре було б бодай локально розпочати процес упровадження органічного харчування. Тоді батьки на власному досвіді переконалися б у його доцільності.
На часі — формування нової культури харчування
Ірина ЛАБА,
завідувач ДЛНЗ «Ромашка», м. Молочанськ Запорізької обл.,
голова місцевого осередку ВГО «Асоціація працівників дошкільної освіти»
у Токмацькому р-ні Запорізької обл.
Здоров’ю дітей, зокрема їхньому харчуванню, завжди надавали пріоритетного значення. І не дивно, що з року в рік зростає кількість батьків, які прагнуть забезпечити своїх дітей екологічно чистими продуктами і впроваджують органічне харчування вдома.
Однак в умовах дошкільного закладу забезпечити вихованців цілком органічними продуктами наразі непросто. Для цього потрібно розробити нові відповідні механізми. Утім, переконана, що таку ініціативу підтримали б як завідувачі дитячих садків, так і батьки.
Діти — це наше майбутнє, маємо подбати про їхнє щасливе, а головне — здорове дитинство.
Гадаю, на часі формувати нове культурне світобачення, в основі якого — турбота про людину, збереження природи тощо. Недарма одним із важливих педагогічних завдань сучасності є освіта для сталого розвитку, основні положення якої передбачають:
- усвідомлення цінності людини, яка повинна мати право на здорове і плідне життя в гармонії з природою
- розуміння охорони навколишнього середовища як невід’ємного компоненту розвитку
- формування культури потреб для збереження навколишнього середовища не лише заради теперішнього, а й майбутніх поколінь, передбачаючи ефективне використання та економію ресурсів
- забезпечення партнерства, спільної роботи всіх і кожного для сталого розвитку
- відкритість і прозорість спільних дій в інтересах сталого розвитку
- прийняття збереження здоров’я людей і забезпечення гідного рівня життя як найважливішого завдання світового співтовариства.
Особливі надії щодо забезпечення сталого розвитку покладено на освіту. Маємо сформувати в дітей модель поведінки, стиль життя, що відповідають потребам сталого розвитку людства. Зокрема, потрібно подбати про формування надзвичайно важливих навичок екологічно-, економічно- й соціально доцільної поведінки, без якої неможливе створення та існування суспільства стійкого благополуччя.
Переконана, формування культури органічного харчування є важливою складовою цього процесу.
Органічне харчування для дошкільників можливе!
У німецькому місті Нюрнберґ функціонує 20 дитячих садків, які повністю перейшли на органічне харчування, а 50 — на частково органічне
У Данії закупівлю органічних продуктів харчування для державних установ субсидує держава. У новому проекті бюджету уряд Данії передбачив для цього 72 млн крон (близько 10 млн. євро)
У Молдові запровадили програму заохочення споживання органічних харчових продуктів у державному секторі. Якщо державна або громадська організація купує органічні харчові продукти, вона отримує субсидію у розмірі 20% середньої ціни на той чи той продукт
Подібні ініціативи впроваджують у багатьох країнах світу, зокрема в Італії, США, Бразилії, Швейцарії тощо.
На початку 2016 року в новій редакції виклали преамбулу ЗУ «Про охорону дитинства», додавши акцент на забезпеченні найкращих інтересів дитини в сфері охорони дитинства.