КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИПОСТАНОВА10 квітня 2019 року № 530Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у закладах дошкільної освіти
Останні зміни внесено: Кабінет Міністрів України від 29.10.2025 № 1386
Кабінет Міністрів України
ПОСТАНОВЛЯЄ:
Затвердити Порядок організації інклюзивного навчання у закладах дошкільної освіти, що додається.
Прем’єр-міністр України
В. Гройсман
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 10 квітня 2019 р. № 530
(в редакції постанови Кабінету Міністрів України
від 26 серпня 2025 р. № 1036)
Порядок організації інклюзивного навчання у закладах дошкільної освіти
1. Цей Порядок визначає організацію інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами в закладах дошкільної освіти.
Дія цього Порядку щодо закладів дошкільної освіти поширюється також на дошкільні підрозділи інших юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців, які провадять освітню діяльність у сфері дошкільної освіти.
Дія цього Порядку не поширюється на спеціальні групи, утворені суб’єктами освітньої діяльності, а також на суб’єкти освітньої діяльності, що функціонують за типом організації освітньої діяльності «спеціальний дитячий садок», крім інклюзивних груп, утворених зазначеними суб’єктами освітньої діяльності.
Положення цього Порядку, що стосуються керівника закладу дошкільної освіти, поширюються також на керівників інших юридичних осіб, що мають дошкільний підрозділ, чи керівників дошкільних підрозділів, які мають делеговані засновником або керівником юридичної особи повноваження, а також на фізичних осіб — підприємців, які провадять освітню діяльність у сфері дошкільної освіти, або осіб, найнятих фізичними особами — підприємцями для виконання обов’язків керівника.
Положення цього Порядку щодо засновника закладу дошкільної освіти поширюються також на інших засновників відповідного закладу дошкільної освіти (за наявності), засновників інших юридичних осіб, що мають дошкільний підрозділ, уповноважений засновником (засновниками) орган (особу), фізичних осіб — підприємців, які провадять освітню діяльність у сфері дошкільної освіти.
У цьому Порядку терміни вживаються в такому значенні:
рівні підтримки — обсяг тимчасової або постійної підтримки в освітньому процесі дітей, які цього потребують, відповідно до їх індивідуальних потреб;
ресурсна кімната (ресурсний осередок) — кімната (частина кімнати), що має відповідний розподіл функціональних зон, призначена для розвитку дітей, зокрема з особливими освітніми потребами, гармонізації їх психоемоційного стану та психологічного розвантаження, надання (проведення) індивідуальних та/або групових психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг (занять).
Інші терміни вживаються у значенні, наведеному в Законах України «Про освіту», «Про дошкільну освіту» та інших нормативно-правових актах у сфері освіти.
2. Зарахування дітей з особливими освітніми потребами до закладу дошкільної освіти, переведення та відрахування здійснюється у порядку, визначеному законодавством.
У період воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду), запроваджених у порядку, визначеному законодавством, для організації інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами (зокрема з числа тих, що вимушені були змінити адресу задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування) внаслідок збройної агресії Російської Федерації) до закладу дошкільної освіти батьки (один з батьків) або інші законні представники (один із законних представників) подають особисто, поштою або через визначену засновником закладу дошкільної освіти електронну комунікаційну систему копії документа, що посвідчує особу (в разі наявності) та висновку інклюзивно-ресурсного центру про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини (далі — висновок).
Керівник закладу дошкільної освіти на підставі заяви одного з батьків або іншого законного представника дитини з особливими освітніми потребами, поданої особисто, поштою або через визначену засновником закладу дошкільної освіти електронно-комунікаційну систему, та висновку приймає рішення про утворення інклюзивної групи. Інклюзивна група утворюється в обов’язковому порядку за наявності однієї такої заяви.
3. Засновник закладу дошкільної освіти за умови утворення інклюзивної групи має забезпечити в установленому законодавством порядку:
приведення території, будівель та приміщень у відповідність із вимогами державних будівельних норм щодо закладів дошкільної освіти та інклюзивності;
створення відповідної матеріально-технічної та навчально-методичної бази, зокрема необхідних навчально-методичних і навчально-наочних посібників, навчально-дидактичного та ігрового обладнання;
утримання відповідного штату працівників та залучення у разі потреби додаткових фахівців, зокрема асистента вихователя інклюзивної групи;
облаштування ресурсної кімнати.
4. В інклюзивних групах кількість дітей з особливими освітніми потребами має становити не більше трьох осіб, зокрема:
не більше одної дитини, яка потребує четвертого чи п’ятого рівня підтримки;
не більше двох дітей, які потребують третього рівня підтримки;
не більше трьох дітей, які потребують другого рівня підтримки.
У період воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду) гранична кількість дітей з особливими освітніми потребами, які потребують четвертого чи п’ятого рівня підтримки, становить не більше двох дітей в одній інклюзивній групі. Для дітей з особливими освітніми потребами, які потребують другого чи третього рівня підтримки, норми граничної кількості, визначені цим Порядком, не застосовуються. Заклад освіти не може відмовити в організації інклюзивного навчання дитини з особливими освітніми потребами та утворенні інклюзивної групи.
5. Здобуття дошкільної освіти дітьми з особливими освітніми потребами здійснюється відповідно до державного стандарту дошкільної освіти за допомогою методів, засобів та у способах і формах, які є для них найбільш зручними та ефективними.
Для дітей, у яких виникають труднощі під час освітнього процесу та які потребують постійної чи тимчасової підтримки, керівник закладу дошкільної освіти на підставі заяви одного з батьків або іншого законного представника дитини приймає рішення про надання підтримки першого рівня.
У разі відсутності висновку для надання підтримки першого рівня:
керівник закладу дошкільної освіти на підставі заяви одного з батьків або іншого законного представника дитини створює команду психолого-педагогічного супроводу;
команда психолого-педагогічного супроводу проводить оцінку освітніх потреб дитини;
за результатами проведеної оцінки команда психолого-педагогічного супроводу приймає рішення, яке фіксується у протоколі, про надання дитині підтримки першого рівня або про відсутність підстав для її надання, або рекомендує батькам або іншим законним представникам звернутися до інклюзивно-ресурсного центру з метою проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини.
Припинення надання підтримки першого рівня здійснюється на підставі рішення команди психолого-педагогічного супроводу та/або письмової заяви одного з батьків або іншого законного представника дитини, поданої особисто або поштою.
З метою забезпечення індивідуалізації освітнього процесу для дітей з особливими освітніми потребами, які потребують підтримки першого — п’ятого рівня, відповідно до висновку та індивідуальної програми реабілітації дитини з інвалідністю (за наявності) складається індивідуальна програма розвитку за формою згідно з додатком 1.
Індивідуальна програма розвитку розробляється командою психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами, склад якої затверджується наказом керівника закладу дошкільної освіти.
Індивідуальна програма розвитку складається на навчальний рік (у разі потреби за рішенням команди психолого-педагогічного супроводу — на літній період), підписується всіма членами команди психолого-педагогічного супроводу, затверджується керівником закладу дошкільної освіти, переглядається не менше двох разів на рік (у разі потреби частіше) з метою її коригування та зберігається в закладі дошкільної освіти не менше ніж три роки, а також обліковується у системі автоматизації роботи інклюзивно-ресурсних центрів. Батьки або інші законні представники дитини за вимогою можуть отримати копію індивідуальної програми розвитку у закладі дошкільної освіти.
У разі відвідування дитиною з інвалідністю реабілітаційної установи індивідуальна програма розвитку узгоджується з індивідуальним планом комплексної реабілітації (абілітації) в такій установі.
Освітній процес для дітей з особливими освітніми потребами у закладі дошкільної освіти організовується з урахуванням висновку, категорії (типу) особливих освітніх потреб, ступеня їх прояву, рівня підтримки, визначеного згідно з додатком 2, та індивідуальної програми розвитку.
Фахівці інклюзивно-ресурсного центру за потребою беруть участь у засіданні команди психолого-педагогічного супроводу, надають консультації з питань організації інклюзивного навчання.
6. Надання психолого-педагогічних послуг та корекційно-розвиткових послуг (допомоги) дітям з особливими освітніми потребами здійснюється відповідно до індивідуальної програми розвитку з урахуванням рекомендацій інклюзивно-ресурсного центру.
Психолого-педагогічні послуги — комплекс заходів з організації освітнього процесу та розвитку дитини з особливими освітніми потребами, що надаються педагогічними працівниками закладу дошкільної освіти та/або додатково залученими фахівцями.
Корекційно-розвиткові послуги (допомога) надаються у формі індивідуальних або групових занять, які проводяться фахівцями із числа педагогічних працівників закладу дошкільної освіти, зокрема вчителями-дефектологами (вчителями-логопедами, вчителями-реабілітологами), посади яких введено до штатного розпису закладу дошкільної освіти, та/або додатково залученими фахівцями.
Тривалість індивідуальних та групових корекційно-розвиткових занять визначається з урахуванням індивідуальних особливостей розвитку дитини.
Кількість дітей під час групових занять становить від двох до шести з урахуванням їх індивідуальних особливостей розвитку.
Умови оплати праці за проведення (надання) психолого-педагогічних і корекційно-розвиткових занять (послуг) та перелік фахівців, які можуть їх проводити (надавати) в закладах дошкільної освіти, визначено Порядком та умовами надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 14 лютого 2017 р. № 88 (Офіційний вісник України, 2017 р., № 19, ст. 531).
Факт проведення (надання) психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових занять (послуг) фіксується у журналі обліку проведення (надання) психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових занять (послуг), форма якого визначена у додатку 31 до Порядку та умов надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 14 лютого 2017 р. № 88, — із змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 29 жовтня 2025 р. № 1386.
Зазначений журнал ведеться в паперовій або електронній формі відповідальними працівниками.
Батьки (інші законні представники) дитини підтверджують факт проведення (надання) психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових занять (послуг) у паперовій або електронній формі.
7. У разі утворення інклюзивної групи до штатного розпису закладу дошкільної освіти вводиться посада асистента вихователя, посадові обов’язки якого визначаються його посадовою інструкцією, що затверджується керівником закладу дошкільної освіти відповідно до вимог законодавства.
8. Під час освітнього процесу за необхідності соціально-побутові потреби дитини з особливими освітніми потребами забезпечує асистент дитини. Асистентом дитини з особливими освітніми потребами може бути один з батьків або інший законний представник такої дитини, особа, уповноважена батьками або іншими законними представниками такої дитини (одним з них), або соціальний робітник, що надає соціальну послугу супроводу під час інклюзивного навчання.
Порядок та умови допуску асистента дитини з особливими освітніми потребами до освітнього процесу, вимоги до нього, а також основні правила його перебування в закладі дошкільної освіти та участі в освітньому процесі визначаються Положенням про асистента дитини з особливими освітніми потребами в закладі дошкільної освіти, затвердженим наказом МОН від 20 березня 2025 р. № 474.
9. Фінансування діяльності інклюзивних груп у закладах дошкільної освіти здійснюється за рахунок коштів місцевих бюджетів, державної субвенції та інших джерел, не заборонених законодавством, зокрема з урахуванням потреб дитини, визначених в індивідуальній програмі розвитку.
Додаток 1
до Порядку
(в редакції постанови Кабінету Міністрів України
від 26 серпня 2025 р. № 1036)
ІНДИВІДУАЛЬНА ПРОГРАМА РОЗВИТКУ
1. Період виконання ___________________________________________________________________
2. Загальні відомості про дитину:
прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності): ___________________________________________
_____________________________________________________________________________________
дата народження: ______________________________________________________________________
повне найменування закладу дошкільної освіти, в якому здобуває освіту: _______________________
_____________________________________________________________________________________
дата зарахування до закладу дошкільної освіти: _____________________________________________
прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності) батьків (інших законних представників) дитини:
_____________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________
контактні номери телефонів батьків (інших законних представників):
_____________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________
адреса задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування): _____________________
_____________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________
3. Категорії (типи) особливих освітніх потреб, ступінь їх прояву, рівень підтримки згідно з висновком інклюзивно-ресурсного центру про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини:
_____________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________
4. Рівень підтримки, визначений командою психолого-педагогічного супроводу* (протокол засідання від ____________ № _________):
|__| перший рівень підтримки;
|__| другий рівень підтримки;
|__| третій рівень підтримки;
|__| четвертий рівень підтримки;
|__| п’ятий рівень підтримки.
5. Створення інклюзивного освітнього середовища, зокрема:
1) розумне пристосування:
|
Назва адаптації/модифікації |
Необхідні заходи для реалізації індивідуальної програми розвитку |
|
Пристосування середовища: |
|
|
доступність |
|
|
освітлення |
|
|
рівень шуму |
|
|
інформаційні позначки |
|
|
меблі |
|
|
інше |
|
|
Організація освітнього процесу: |
|
|
адаптація: |
|
|
використання візуального розкладу |
|
|
використання індивідуальних позначок |
|
|
використання альтернативної (додаткової) комунікації |
|
|
збільшення часу на виконання завдань |
|
|
збільшення обсягу допомоги (навідне запитання, демонстрація зразка, нагадування) |
|
|
чергування видів діяльності |
|
|
використання заохочень |
|
|
використання засобів концентрації уваги |
|
|
картки-підказки, картки-інструкції |
|
|
інше |
|
|
модифікація: |
|
|
зміна програмового змісту |
|
|
зміна вимог до виконання завдань |
|
|
зміна підходів до моніторингу |
|
|
інше |
2) здійснення освітнього процесу:
|__| за розкладом групи;
|__| за адаптованим розкладом;
3) забезпечення допоміжними засобами для організації освітнього процесу:
|__| так
|__| ні;
4) перелік допоміжних засобів, яких потребує дитина:
_____________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________
6. Індивідуальні особливості розвитку дитини та цілі, завдання, очікувані результати, які планується досягти:
|
Наявні знання, вміння і навички дитини (компетентності) |
Цілі та завдання на період реалізації індивідуальної програми розвитку |
Очікувані результати/вміння, які планується досягти |
Отримані результати/вміння (сформовано, формується) (заповнюється після виконання індивідуальної програми розвитку або вкінці навчального року) |
|
Знає |
|||
|
Вміє |
|||
|
Володіє |
|||
|
Розуміє |
|||
|
Застосовує (самостійно, з підказками) |
|||
|
Здатна |
|||
|
Засвоїла |
|||
|
Інше |
7. Додаткові психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги (заняття):
|
Найменування заняття (послуги) |
Фахівець, який проводить заняття (надає послугу) |
Місце проведення |
Розклад занять |
8. Члени команди психолого-педагогічного супроводу, які складали індивідуальну програму розвитку:
|
Прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності) |
Посада |
Підпис |
9. Погодження індивідуальної програми розвитку з батьками / іншими законними представниками дитини:
Я, __________________________________________________________________________________,
(прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності)
брав (брала) участь у розробленні індивідуальної програми розвитку та згоден (згодна) з її змістом.
____________________________________________________________
(підпис батька (матері) / інших законних представників дитини)
Дата ____________
____________
* За потреби команда психолого-педагогічного супроводу разом з фахівцем інклюзивно-ресурсного центру та за погодженням із батьками (іншими законними представниками) дитини можуть прийняти рішення про зміну рівня підтримки в межах суміжного з урахуванням динаміки розвитку дитини.
Додаток 2
до Порядку
(в редакції постанови Кабінету Міністрів України
від 26 серпня 2025 р. № 1036)
Рівні підтримки в освітньому процесі в закладах дошкільної освіти
|
Рівень підтримки |
Критерії визначення |
Умови забезпечення підтримки |
Фінансове забезпечення |
Механізм отримання підтримки в освітньому процесі |
Індивідуальна освітня траєкторія, механізми її реалізації |
Забезпечення допоміжними засобами навчання |
|
Перший рівень |
||||||
|
Діти, які мають труднощі I ступеня прояву (поодинокі, незначні). |
наявність бар’єрів в одній або декількох сферах розвитку, що перешкоджають успішному функціонуванню (розвитку / навчанню / взаємодії / ігровій діяльності / мобільності) в закладі дошкільної освіти |
надання дітям підтримки в освітньому процесі педагогічними працівниками закладу дошкільної освіти |
без додаткового фінансування |
заява одного з батьків (іншого законного представника) дитини |
розроблення та виконання індивідуальної програми розвитку |
фінансування закупівлі допоміжних засобів навчання не передбачається |
|
Другий рівень |
||||||
|
Діти, які мають труднощі II ступеня прояву (труднощі легкого ступеня прояву) |
наявність бар’єрів у різних сферах розвитку, що перешкоджають успішному функціонуванню (розвитку / навчанню / взаємодії / ігровій діяльності / мобільності) в закладі дошкільної освіти |
наявність висновку інклюзивно-ресурсного центру про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини |
фінансування здійснюється згідно з індивідуальною програмою розвитку (надання (проведення) додаткових психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг (занять) та закупівля допоміжних засобів для навчання) |
заява одного з батьків (іншого законного представника) дитини |
розроблення та виконання індивідуальної програми розвитку дитини |
здійснюється відповідно до потреб дитини, зазначених в індивідуальній програмі розвитку |
|
Третій рівень |
||||||
|
Діти, які мають труднощі III ступеня прояву (труднощі помірного ступеня прояву) |
наявність бар’єрів у різних сферах розвитку, що перешкоджають успішному функціонуванню (розвитку / навчанню / взаємодії / ігровій діяльності / мобільності) в закладі дошкільної освіти |
наявність висновку інклюзивно-ресурсного центру про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини |
фінансування здійснюється згідно з індивідуальною програмою розвитку (надання (проведення) додаткових психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг (занять) та закупівля допоміжних засобів для навчання) |
заява одного з батьків (іншого законного представника) дитини |
розроблення та виконання індивідуальної програми розвитку дитини |
здійснюється відповідно до потреб дитини, зазначених в індивідуальній програмі розвитку |
|
Четвертий рівень |
||||||
|
Діти, які мають труднощі IV ступеня прояву (труднощі тяжкого ступеня прояву) |
наявність бар’єрів у різних сферах розвитку, що перешкоджають успішному функціонуванню (розвитку / навчанню / взаємодії / ігровій діяльності / мобільності) в закладі дошкільної освіти |
наявність висновку інклюзивно-ресурсного центру про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини |
фінансування здійснюється згідно з індивідуальною програмою розвитку (надання (проведення) додаткових психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг (занять) та закупівля допоміжних засобів для навчання) |
заява одного з батьків (іншого законного представника) дитини |
розроблення та виконання індивідуальної програми розвитку дитини |
здійснюється відповідно до потреб дитини, зазначених в індивідуальній програмі розвитку |
|
П’ятий рівень |
||||||
|
Діти, які мають труднощі V ступеня прояву (труднощі найтяжкого ступеня прояву) |
наявність бар’єрів у різних сферах розвитку, що перешкоджають успішному |
наявність висновку інклюзивно-ресурсного центру про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини |
фінансування здійснюється згідно з індивідуальною програмою розвитку (надання (проведення) додаткових психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг (занять) та закупівля допоміжних засобів для навчання) |
заява одного з батьків (іншого законного представника) дитини |
розроблення та виконання індивідуальної програми розвитку дитини |
здійснюється відповідно до потреб дитини, зазначених в індивідуальній програмі розвитку |