Розвивальне середовище у груповому приміщенні

Як організувати розвивальне середовище, аби навіть у великій групі приділити увагу кожній дитині?

Приклади завдань з емоційного розвитку дошкільників

Що більше діти спілкуються з навколишнім світом, то більше отримують яскравих вражень та глибоких переживань, то стрімкіше розвивається їхня творча уява. Щоб дошкільники втілювали свої творчі задуми в практичній діяльності, ми створили максимально комфортне і сприятливе розвивальне середовище.

Елементи розвивального середовища у груповому приміщенні

Оптимальною умовою креативного розвитку дошкільників є така модель розвивального середовища в дошкільному закладі та вдома, яка максимально сприяє збагаченню дітей новим досвідом, урізноманітнює їхні враження від навколишнього світу та надає можливості для самостійного вибору поведінки, способу розв’язання різних життєвих ситуацій. Елементи такого середовища слід постійно змінювати, викликаючи у дітей здивування, що є стимулом пізнавального інтересу.

Охарактеризуємо докладно деякі елементи такого предметно-ігрового розвивального середовища.

 

Креативні вітражі

У групових приміщеннях ми облаштували так звані «креативні вітражі».

Для виготовлення вітража спочатку намалювали на кольоровій плівці тематичний малюнок і вирізали його.

Існують і спеціальні вітражні фарби, якими теж можна скористатися. Їх наносять на прозору плівку, а після того, як малюнок висохне, його обережно знімають з плівки та наклеюють на будь-яку тверду поверхню.

На віконному склі, яке найменше задіяне в освітленні приміщення групи, створили вітраж — зображення, яке має найбільші потенційні можливості для наповнення тим змістом, що мають засвоїти вихованці групи.

Так вихователі однієї групи наклеїли на шибку вікна дерево з кольорової плівки, у комплекті до якого виготовили з тієї ж кольорової плівки набори об’єктів і предметів за порами року. Це дерево змінюється відповідно до пори року за вікном. Скажімо, взимку на гіллі дерева «сидять» снігурі, блистять сніжинки; навесні «розквітають» барвисті квіти; влітку «зеленіє» листя, а восени — «достигають» рум’яні яблука.

У приміщенні іншої групи виготовлено креативний вітраж «Хмаринка», з якої в різні пори року можуть падати сніжинки, краплини дощу, горошинки граду.

Працюючи з таким обладнанням, діти залежно від віку, індивідуального рівня розвитку, активності мають змогу закріплювати знання про сезонні явища, стани води, її кругообіг у природі тощо.

У двох середніх та молодшій вікових групах вихователі виготовили вітражі «Галявина», «Соняшникове поле», «Теремок», у комплекті з якими — метеликів, жуків, птахів, тварин, рослин тощо. Їх можна рахувати, порівнювати зображені множини, закріплювати знання про користь чи шкоду, яку приносить той чи той вид, складати міні-казки, розв’язувати задачі тощо.

У роботі зі старшими дітьми використовуємо креативний вітраж «Акваріум». Для цього виготовили рибок яскравих кольорів, підводні рослини та дрібних мешканців підводного царства. Залежно від програмових завдань та розвивальних потреб кожної дитини вивчаємо підводну флору й фауну, виконуємо вправи на логіку, навчаємо аналізувати, порівнювати й робити висновки.

Особливо доцільним є використання креативних вітражів у організації індивідуальної роботи з дітьми з різних розділів програми. За допомогою вітражів вихователі проводять з дітьми міні-заняття індивідуально чи підгрупами, під час яких:

  • закріплюють знання про сезонні явища
  • оперують множинами — один, багато, порівну, більше, менше
  • навчають орієнтуватися у просторі — внизу, вгорі, зліва, справа тощо
  • вправляють у практичних діях тощо.

Важливо те, що вихователь, плануючи заняття з використанням креативного вітража, не витрачає багато часу на пошук та підготовку роздаткових матеріалів та необхідного обладнання.

Доступна пісочниця

У роботі з дошкільниками використовуємо ігри з піском. Для цього в кожній групі як продовження осередку дитячого експериментування вихователі обладнали ємкість із прожареним піском, а також підготували тематичні набори дрібних іграшок і предметів для розгортання певної діяльності чи гри. Ці предмети зберігаємо в окремих промаркованих прозорих коробках. Їх розсортовано за такими темами:

  • Пустеля
  • Морське дно
  • Городина
  • Зоопарк;
  • Бабусине подвір’я
  • Арктика
  • Домашні тварини
  • Джунглі
  • Заповідник
  • Пляж
  • Ігровий майданчик
  • Будівельний майданчик
  • Квітуча долина
  • Гори й ріки тощо.

Дошкільники мають вільний доступ до цих матеріалів і самостійно їх використовують. Діти об’єднуються в групи і розгортають творчу ігрову діяльність із піском відповідно до своїх інтересів і бажань. Вони вигадують сюжет гри, домовляються про виконання певних ролей, пропонують варіанти застосування того чи того предмета у грі. Це сприяє розвитку в дошкільників творчої уяви, вміння самостійно приймати рішення, здатності ефективно взаємодіяти в колективі однолітків.

А ще в такій пісочниці ми проводимо з дошкільниками експериментування із сухим та мокрим піском, досліджуємо, як і чому тече вода, навчаємо встановлювати причинно-наслідкові зв’язки у природі.

Пісок використовуємо і в роботі практичного психолога.

Сендплей — один з найефективніших психотерапевтичних методів роботи з дітьми дошкільного віку. У кабінеті практичного психолога облаштовано пісочницю, яку він використовує для діагностики та корекції психічного розвитку дошкільників, а також для полегшення адаптації дітей раннього віку.

Гра з піском для дитини двох–трьох років є достатньо відомою й звичною, тому дитина в період звикання до нового оточення, захопившись такою грою, менше сумує і плаче за рідними. Для найменших дітей комплектуємо пісочницю стандартними наборами відерець, лопаток, ситечок та пасочок, з якими вони одразу, не задумуючись, виконують знайомі ігрові дії і при цьому забувають, що вони не на прогулянці з мамою.

Розв’язуючи з дошкільниками цікаві й доволі прості завдання з піском, практичний психолог:

  • заохочує кожну дитину докладати розумових та вольових зусиль для досягнення найліпшого результату
  • розвиває аналітичні здібності завдяки встановленню простих залежностей
  • навчає класифікувати, порівнювати, узагальнювати.

А головне — сендплей дає змогу дитині створити простір власної свободи і захищеності. Також варто пам’ятати, що кожна фігурка, яку використовує дитина для побудови свого світу, є символом. І ці символи найчастіше дають змогу практичному психологу ліпше зрозуміти проблеми дитини й відшукати ефективні шляхи корекційної роботи.

Весь матеріал у кабінеті практичного психолога зосереджений у доступному місці в розгорнутому вигляді. Тож робота з дитиною розпочинається, щойно вона переступила поріг кабінету. Це дає змогу практичному психологу без затрат часу продуктивно працювати з якомога більшою кількістю дітей протягом робочого дня, задовольняючи індивідуальні потреби в корекції психологічних проблем та розвитку кожної дитини.

Сенсорні посібники

Пізнаючи світ навколо себе, спостерігаючи за його багатогранністю, розмаїттям кольорів, звуків та запахів, діти активізують власний сенсорний розвиток, що є фундаментом для їхнього подальшого інтелектуального та креативного розвитку. Тож у осередках сенсорного розвитку, зокрема в групах раннього та молодшого дошкільного віку, ми добираємо значну частину матеріалів для розвитку в дітей різних відчуттів.

Щоб знайти найдоступніші сенсорні посібники для самостійної діяльності дітей віком від 2 до 4 років ми провели в дошкільному закладі конкурс-огляд на кращий сенсорний осередок. До виготовлення сенсорних посібників, діяльність із якими можна було б швидко розгорнути та згорнути, вихователі залучали батьків. Участь у групових конкурсах зацікавила їх і змусила поглянути на розвиток власних дітей по-іншому. Адже батьки робили для себе несподівані відкриття. Тож подібні посібники вони виготовляли й для домашнього користування, обмінювалися ними, щоб зацікавити дітей новими видами практичної діяльності.

Крім загальновідомих сенсорних іграшок на кшталт втулок, пірамідок, застібок та інших предметів для розвитку дрібної моторики, вихователі власноруч виготовили та естетично оформили великі сенсорні килимки різнобічної педагогічної спрямованості. Використовувати такі килимки можуть декілька дітей одночасно, що робить будь-яку діяльність ще цікавішою. Діти самостійно обирають сегмент для діяльності, мають змогу змінювати один вид діяльності на інший, по черзі міняючись місцями.

Килимок-трансформер круглої форми складається з шести різних сегментів, що з’єднуються блискавками. Кожен сегмент спрямований на формування у дитини певної навички, як-от: застібання ґудзиків, шнурування, плетіння, добирання предметів за кольором, формою, величиною тощо.

За потреби сегменти килимка можна змінювати або використовувати окремо для індивідуальної роботи.

Такі килимки легко складаються і дають змогу дітям самостійно обирати цікавий для них вид самостійної діяльності, не потребуючи допомоги вихователя.

Ще одним варіантом посібника є лепбук — книжка або папка, у якій систематизовані матеріали з якоїсь теми. Дізнайтеся, як створити лепбук від ідеї до втілення.

ІКТ для збагачення розвивального середовища

Ще однією особливістю роботи нашого педагогічного колективу є використання мультимедійних презентацій до інтегрованих занять. Ми розробили серію таких презентацій, які дають змогу педагогу протягом заняття розв’язувати програмові завдання з різних освітніх ліній, що об’єднані єдиним змістом, як-от «Пригоди Іринки у бабусі», «Іринка і сніжинка» тощо. Проводимо такі заняття з дітьми віком від 3-х до 6-ти років. Завдання, подані на слайдах презентації, мають різні рівні складності, що забезпечує диференційований підхід до дітей.

Мультимедійні презентації використовуємо як на занятті, так і під час інших форм організації освітнього процесу. Для індивідуальної чи групової роботи вихователі використовують певні частини презентації чи окремі її слайди залежно від мети, віку та рівня розвитку дитини чи групи дітей, з якою заплановано проведення такої роботи.

Під час роботи зі слайдами презентації у дітей розширюються й закріплюються знання про навколишній світ: тварин, птахів, дерева, овочі та фрукти. Вони вчаться встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між природними явищами, закріплюють навички лічби, порівняння чисел, обчислення в межах 10, складання та розв’язання задач, поскладового читання слів тощо. Кожен слайд містить ключові запитання до дітей, які вихователь може доповнювати розширеними розповідями, уточненнями, емоційними описами ситуацій, порівняннями тощо.

Основною умовою для проведення такого виду роботи є наявність у дошкільному навчальному закладі мультимедійного обладнання. Для проведення індивідуальних занять чи занять з невеликою підгрупою дітей ми використовуємо ноутбук. Кількість слайдів і тривалість заняття залежить від віку дітей. Так, з дітьми від 3-х років розпочинаємо демонстрацію з показу декількох слайдів, поступово ускладнюючи завдання та тривалість занять відповідно до віку дошкільників.

Використовуючи мультимедійні презентації, не потрібно додатково добирати наочність, завдяки чому можна вивільнити час для активного спілкування з дітьми та їхнього всебічного розвитку.

Оригінально й творчо оформлене розвивальне предметно-ігрове середовище в дошкільному закладі стимулює дітей до експериментування та пошуку, самостійного пізнання властивостей різних об’єктів і предметів та способів дії з ними. Втілюючи свої творчі задуми в оформленні групових приміщень, педагоги плекають у своїх вихованцях ціннісне ставлення до всього красивого, розвивають фантазію та креативність.

Як іще невимушено занурювати дошкільників в атмосферу занять — в інфографіці.

 

За матеріалом Світлани Тимохович,
завідувача дошкільного навчального закладу № 535 «Світлячок», Київ

 

 



зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді