Підтримка особистісного здоров'я: акценти
Вступ до дитсадка знаменує новий етап розвитку особистості, пов’язаний із входженням дитини в соціум, адаптацією до нових умов життя, засвоєнням правил поведінки в групі. Важливо створити широкий розвивальний простір, сприятливий для повноцінної життєдіяльності дитини раннього віку в сім’ї та дитячому садку. Проводьте роботу з батьками в дошкільному закладі, використовуючи різні форми та засоби.
Нетрадиційні форми роботи
Завдання просвітницької роботи з батьками
Провідне місце у формуванні особистості дитини раннього віку відведено сім’ї. Саме тут малюк отримує первинні уявлення про навколишню дійсність, усвідомлює себе повноправним представником суспільства. Украй важливо, аби батьки розуміли, що за виховання й розвиток своєї дитини несуть відповідальність передусім вони, а решта освітніх інститутів, зокрема й заклад дошкільної освіти, мають лише сприяти цьому.
Просвітницька робота закладу дошкільної освіти з родинами має бути спрямована на ознайомлення, розширення та поглиблення уявлень членів родини про сучасні освітні завдання. Зокрема, ідеться про роль вікових та індивідуальних особливостей дитини в її особистісному становленні, сутність компетентності як інтегративної якості особистості.
Практичні рекомендації та картки контролю, щодопоможуть перевірити, як вихователі організовують роботу зформування в дітей культурно-гігієнічних навичок.
Основні завдання просвітницької роботи з батьками:
- розкривати важливість ролі матері й батька (об’єднання їхніх зусиль) у вихованні дитини раннього віку
- ознайомлювати батьків з ефективними методами та прийомами розвитку, виховання та навчання дітей раннього віку
- формувати в батьків віру в можливості дитини
- переорієнтовувати батьків з дорослої на дитячу модель буття дитини раннього віку в сім’ї
- розвивати упевненість у собі, уміння враховувати свої здібності, довіряти власному життєвому досвіду, своїм життєвим враженням та відчуттям
- роз’яснювати батькам необхідність формування компетентної особистості дитини, починаючи з раннього віку
- створювати в сім’ї та дошкільному навчальному закладі сприятливі умови для формування компетентності дитини раннього віку
- ознайомлювати з базовими якостями особистості, показниками їх сформованості в дитини раннього віку
- актуалізувати важливість створення в сім’ї життєвого простору, що сприятиме розвитку дитини в спокійному природному темпі.
Форми роботи з батьками в закладі дошкільної освіти
Бесіди | Батьківський клуб |
Консультації | Вечори відпочинку |
Відвідування сім’ї дитини | Родинні свята і розваги |
День довіри | Виставки |
Родинний міст | Освітні проекти |
Семінари-практикуми, тренінги | Скринька довіри |
Круглі столи | Педагогічний порадник для батьків |
Творчі майстерні | Інформаційні стенди |
Батьківські збори | Папки-пересувки |
Батьківські конференції | Родинні газети |
День відкритих дверей | Мультимедійні презентації |
День добрих справ |
|
Скачайте таблицю з описом мети та змісту роботи кожної з названих форм співпраці
Робота з батьками в ДНЗ: принципи співпраці
Принципи | Характеристика |
Дотримання прав батьків | Не нав’язуйте батькам форм співпраці, а пропонуйте і практично доводьте їх ефективність, зацікавлюйте батьків. Під час роботи враховуйте звичаї і традиції родин дітей, їх культурну, релігійну, етнічну приналежність |
Врахування уподобань, інтересів, нахилів членів родин дітей | Вивчення та врахування запитів, інтересів та вподобань батьків дає змогу не лише дізнатися про їхні очікування, виявити схильності й таланти членів родин, а й вдало скоординувати співпрацю, обрати доцільні форми взаємодії. Це забезпечить ефективне використання досвіду батьків під час їхньої участі в освітньому процесі |
Творчий підхід | Під час організації роботи з батьками творчо підходьте до досягнення поставленої мети. Так співпраця буде ефективнішою |
Конструктивне спілкування | Спілкування з батьками має бути позитивно емоційно забарвленим. Чітко визначте питання й теми для обговорення |
Своєчасна підготовча робота | Плануючи співпрацю з сім’єю, пам’ятайте, що батьки можуть відчувати невпевненість, сумніватися, чи впораються із поставленими завданнями. Тому інформацію про різні форми роботи з дітьми педагогічні працівники доводьте до відома батьків заздалегідь. Щоб уникнути непорозумінь під час організації різних заходів, до проведення яких залучили батьків, підготуйте бейджі для себе та для батьків |
Скачайте інфографіку про форми роботи з батьками від журналу «Вихователь-методист дошкільного закладу»
Консультування батьків
Активні форми роботи з батьками в ДНЗ: підготовка до просвітницьких заходів
Етап | Приклад |
Визначити мету заходу |
|
Визначити завдання заходу |
|
Створити умови для успішного проведення заходу | Організувати захід так, щоб:
|
Спрогнозувати результати |
|
Планування співпраці з батьками
При плануванні спільної діяльності враховуйте особливості родин:
- склад
- вік батьків
- освіта
- стаж шлюбного життя
- кількість дітей
- досвід батьківства
- матеріальний стан
- умови проживання
- професійні інтереси
- характери тощо
- етнічну, соціальну та культурну приналежність сім’ї
Особливу увагу приділяйте неповним сім’ям, розлученим, із повторним шлюбом, конфліктним.
Індивідуальні форми роботи з батьками та конфіденційність
Створіть сприятливі умов для конфіденційного спілкування батьків із різними фахівцями — практичним психологом, лікарем-педіатром, старшою медичною сестрою, музичними керівниками, інструктором з фізичної культури, учителями англійської мови.
Організуйте консультативний куточок, ізольований від стороннього втручання, що нагадував би домашній інтер’єр і містив достатню кількість педагогічної та психологічної літератури.
Увага! Своєчасно сповіщайте батьків про заплановані заходи: розробіть спеціальні запрошення, які батьки отримували за кілька днів до заходу.
Хто там?
Результативність роботи
Заходи, організовані для батьків або за їхньої участі, дадуть змогу:
- розкрити виховні можливості педагогів та родини, спонукати їх до максимального використання цього потенціалу у формуванні особистості дитини
- підвищити рівень психолого-педагогічної культури батьків, сформувати в них свідоме розуміння власної відповідальності за результат виховання власної дитини
- заохотити батьків до активної участі в освітньому процесі на рівні партнерства та співпраці
- залучити батьків до створення належних умов для забезпечення життєдіяльності та повноцінного розвитку дітей у сім’ї та в дитячому садку
Головне, щоб батьки перестали ставитися до дитсадка як до установи, яка зобов’язана надати їм комплекс послуг з догляду, навчання і виховання їхніх дітей. Що частіше вони братимуть участь у просвітницьких заходах, то швидше зрозуміють: заклад дошкільної освіти — це не закрита система. Батьки — дієва опора педагогів як безпосередньо в роботі з дітьми, так і в розв’язанні різних супутніх проблем, пов’язаних зі створенням умов для такої роботи.
За матеріалом Альбіни Кіяшко,
вихователя-методиста закладу дошкільної освіти № 138, Харків;
принципи організації роботи з батьками —
за матеріалом Світлани Мартиненко, директора ДНЗ № 792, Київ,
ж. «Вихователь-методист дошкільного закладу»