Діти дошкільного віку ще багато чого не вміють, зокрема:
- визначати свої життєві цілі та зосереджуватися на їх досягненні
- розподіляти час на виконання певної кількості завдань і визначити пріоритети
- докладати вольові зусилля, аби зробити бажане та подолати зовнішні причини чи-то власну лінь.
Тож уміння управляти своїм часом треба формувати вже в ранньому дитинстві. Тоді згодом діти навчаться раціонально планувати свої справи, дотримуватися їх логічної послідовності.
Готуємося до нового навчального року
Як формувати уявлення про час у дітей різного віку
Важливо розуміти, що коло справ, які дитина починає виконувати самостійно, розширюється завдяки діям, які вона навчилася виконувати разом з батьками або іншими дорослими. За умови співпраці з дорослим дитина успішно починає виконувати те, чого вона раніше не могла зробити самостійно.
⇒ Тайм-менеджмент для педагогів
⇒ Дошкільнятам — освіту для сталого розвитку
Ранній вік
У дитини півторарічного віку починайте формувати уявлення про час через безпосереднє спілкування з нею в повсякденному житті. Спочатку підведіть її до розуміння того, що таке день і ніч. Звертайте увагу на те, що сонце світить вдень, а вночі темно. Вдень люди роблять багато справ, а вночі всі сплять.
Відтак у дитини до двох років формуйте уявлення про пори року:
- узимку — холодно, іде сніг, вода замерзла, треба надягати теплі шапку та куртку, взувати чобітки
- навесні — сніг тане, зеленіє листя, цвітуть дерева, повертаються птахи з теплих країв, можна надягати легку куртку, взувати кросівки
- улітку — спекотно, сонце гріє, треба надягати панамку, можна купатися в річці та ходити босоніж
- восени — листя жовтіє, йдуть дощі, холоднішає, треба надягати теплий одяг, взувати черевички тощо.
Поступово переходьте до ознайомлення з днями тижня та поняттями: сьогодні, завтра, зараз, ранок, вечір.
Молодший дошкільний вік
Дитина трьох років вже розуміє, що в неї є обов’язкові справи та вільний час. Обов’язкові — сніданок, заняття, прогулянки, обід, денний сон, вечеря. У вільний час можна самостійно обирати улюблені справи: грати в різні ігри, малювати, конструювати, дивитися картинки у книжках тощо.
Навчайте дитину цього віку:
- обирати та задумувати гру
- запрошувати до гри інших дітей
- розподіляти ролі
- розгортати нескладний сюжет тощо.
Продовжуйте формувати уявлення про ранок, день, вечір, ніч; сьогодні, завтра, вчора; було, є, буде; довго, недовго. Розповідайте про особливості пір року, порядок їх зміни.
Презентація дитини як засіб формування ціннісного ставлення до себе та світу
Як навчити дошкільника визначати час: пам’ятка для батьків
Емоційний розвиток дошкільників — актуальний запит дитинства
Середній дошкільний
Чотирирічна дитина більш самостійна в різних видах діяльності. Вона здатна обрати гру, домовитися з іншою дитиною. Вона вже розуміє найпростіші причинні зв’язки між явищами, які добре відомі їй із минулого досвіду. Заохочуйте дитину визначати:
- якості предметів та об’єктів, пов’язаних із плинністю часу — швидкий, повільний; малий, дорослий; нестиглий, стиглий; свіжий, зіпсований тощо;
- характерні особливості пір року — взимку морозно, багато снігу, слизько; навесні тане сніг і лід, з’являються трава та листя, пташки в’ють гнізда тощо.
Формуючи уявлення про час, спонукайте дитину правильно вживати слова, які позначають частини доби, слова було, буде, є, зараз, пізніше, після, раніше, до, рідко, часто. Під час сюжетних та конструкторських ігор навчайте планувати дії, проговорювати їх порядок, дотримуватися його.
Економічне виховання в ЗДО: фінансово грамотна особистість
Старший дошкільний
Дитина п’яти років починає розуміти, що певні речі трапляються в певні дні. Наприклад, по суботах вона йде в гості до бабусі, а у вівторок та четвер відвідує басейн. Порушення режиму дня може викликати в неї хвилювання і тривогу.
Тому, плануючи щось разом з дитиною, будьте послідовними і дотримуйтеся намічених планів. Передбачте альтернативні варіанти та ретельно продумайте хід форс-мажорних дій.
У цьому віці дитина здатна застелити ліжко, віднести та завантажити в посудомийну машину тарілку або помити її, допомогти завантажити пральну машину, витерти пил, приготувати деякі страви, погодувати домашніх тварин. Аби не гаяти час на безперервний контроль, стоячи «над душею» дитини, складіть алгоритми дій у малюнках чи схемах. Щоб навчити дітей допомагати з домашніми справами, треба:
- скласти список дій, з якими дитина може самостійно впоратися
- обрати дві-три справи, які дитина має навчитися виконувати самостійно
- продумати систему заохочень.
Приклад алгоритму дій. Послідовність приготування бутербродів:
Справ на день має бути не більше семи. Всі дії потрібно синхронізувати з діями дорослого. Старші дошкільники можуть проявляти самостійність і виконувати справи без батьківського нагляду. Хваліть дитину за виконання завдань і словом, і ділом.
Список справ — це інструмент дорослішання дошкільника, розвитку позитивних якостей і навичок. Тому не змушуйте дитину виконувати ту чи ту справу, якщо вона не хоче робити зараз, не сваріть, а дієво мотивуйте.
Аби навчити дитину уміло розподіляти час й організовувати свою діяльність, дорослі самі мають володіти технологією економії часу.
Якими методами та прийомами скористатися
Дехто може зауважити, що тайм-менеджмент для дитини — це зарано. Проте дослідження науковців та досвід практиків свідчать про інше.
Використовуйте гру
Навчити дитину планувати час можна у формі цікавої гри:
Вид гри | Як використовувати |
Гра з таймером, будильником, годинником | Таймери і будильники слід використовувати для нагадування про початок чи закінчення певної справи:
Це працює набагато ефективніше, ніж повторення по п’ять-десять разів фрази: «Та закінчуй вже!»
|
Пісня чи знайома мелодія | Можна допомогти дитині швидше впоратися із завданням в ігровій формі, використавши пісню чи знайому мелодію: «А чи зможеш ти скласти іграшки до закінчення твоєї улюбленої пісні?» |
Опорні картки | Картка із зображенням шафи може означати, що дитині потрібно скласти свої речі, а картка із зображенням резинової шапочки, — що час іти в басейн. Такі картки особливо актуальні зранку. Вони дають змогу перетворити ранкові збори на захопливу гру |
Подавайте особистий приклад
Надзвичайно важливо виховувати у дитини змалку таку якість як проактивність — здатність людини брати на себе відповідальність, не просто реагувати на події, а планувати своє життя. Завдання дорослих — власним прикладом демонструвати активну позицію, підказувати, підтримувати, підстраховувати дитину від можливої небезпеки.
10 наукових порад, щоб додати дітям щастя
Залучайте дошкільника до планування
Важливо, аби дитина орієнтувалася, в який день вона має відвідати спортивну секцію або музичну школу, а коли можна погуляти або сходити в гості до друзів. Планувати можна як в умовах закладу освіти, так і вдома на сімейній раді.
Планування дасть змогу дорослим залучити дитину до спільної роботи, а також простимулює її швидко виконати завдання і піти відпочивати. Крім того, планування привчає до самоконтролю, аналізу ефективності своєї діяльності.
Визначайте пріоритети
У житті кожної людини є справи важливі та справи термінові. Обираючи важливі справи, ми поліпшуємо якість свого життя. Термінові справи потребують швидкої реакції, але зазвичай не є важливими. Тому щоразу ми обираємо найбільш пріоритетні для нас справи. Дитині достатньо пояснити, що ми робимо і навіщо. Довіряйте дитині у її виборі.
Науковці радять навчити дитину вести щоденник головних подій та успіху, щасливих моментів, досягнень. У таких щоденниках фіксують справи, якими дитина пишається, прописують пріоритетні цілі на майбутнє, складають план дій.
Застосовуйте колірне кодування
Досить ефективне колірне кодування: певна діяльність і кожна дія, пов’язана з нею, повинні мати свій колір. Цей колір застосовуйте у всьому. Наприклад, для музичної школи речі можуть бути червоного кольору: папка, зошит та інша атрибутика, а для басейну — зеленого. Так дитині буде легко зібрати свої речі. Вона вчитиметься отримувати задоволення від організованої діяльності.
Привчайте — кожній речі своє місце
Важливо, щоб кожна річ мала своє місце, а кожен член сім’ї — власний простір для верхнього одягу, ключів, портфеля, взуття та інших речей.
Дитині можна допомогти з прибиранням кімнати, організувавши простір: корзини та коробки різного розміру для іграшок, взуття, приладдя для творчої діяльності тощо. Не забувайте, що ці ємкості мають бути різнокольоровими або мати яскраві знаки відмінності. З раннього віку дитину варто привчити до порядку на робочому місці.
Навіщо і як допомагати дитині впоратися з гнівом
Складіть карту бажань
Кожна дитина любить і вміє мріяти, а завдання дорослого полягає в тому, аби навчити її перетворювати мрії на конкретні цілі. Виготовте спільно з дитиною карту її бажань.
Вам знадобляться:
- ватман або великий аркуш паперу
- кольорові ручки, фломастери, олівці, фарби
- лінійка
- вирізки з журналів, роздруківки з інтернету, рекламні брошури — картинки, які найліпше відображають бажання дитини
- клей
- ножиці.
Карту можна зробити з вирізаних картинок, а можна все намалювати.
Заохочуйте дитину та запасіться терпінням
Якщо дитина старанно дотримується складеного графіку, її необхідно заохочувати. Проведіть час разом, підіть до кінотеатру. Почитайте дитині книжку, яку вона обере. Сплануйте разом відпочинок за містом.
Привчаючи дитину до чогось нового, всі дії виконуйте разом з нею. Надавайте дитині самостійності в новій для неї справі поступово. Створюйте для дитини ситуації успіху. Організація часу — нелегка справа, яка потребує терпіння та певних зусиль як дитини, так і дорослого.
Змініть стиль спілкування
Не запитуйте у дитини, як у неї справи. Конкретизуйте запитання: «Як пройшов твій день?», «Розкажи, яка визначна подія відбулася у тебе сьогодні». Так ви знатимете, що відбувається у житті дитини, а вона навчиться відокремлювати головне від другорядного. У неї поступово сформуються життєві цінності.
Що раніше дитина почне раціонально організовувати час, то спокійніше й ефективніше пройдуть її шкільні роки. Вона не розгубиться у термінах, привчиться не запізнюватись та вчасно виконувати домашні завдання. Ваша дитина встигатиме на всі додаткові заняття та знайде час на відпочинок і гру.