Коли створюються електронні бібліотеки, складно змусити дитину взяти до рук книжку. Однак, якщо привчати дітей до читання з дошкільного віку, захоплюючи їх цим процесом, любов до книжки залишиться на все життя.
Справи керівника у жовтні: що проконтролювати
Читання книжок — ефективний засіб пізнавального і мовленнєвого розвитку дитини. Якщо педагогам складно знайти цікаві форми роботи з дошкільниками у цьому напрямі, проведіть для них відповідні методичні заходи:
— консультації:
- «Форми роботи з дитячою книжкою»
- «Роль казки у морально-етичному вихованні дітей»
- «Художньо-мовленнєвий розвиток засобами літературних творів»
- «Залучення батьків до читання книжок дітям»;
— колективні перегляди:
- «На гостини до казки» — заняття для дітей четвертого року життя;
- «Книжкова лікарня» — ручна праця з дітьми п’ятого року життя;
- «Літературна вікторина» — інтелектуальна розвага для дітей шостого року життя;
— семінар-практикум «Роль дитячої книжки у мовленнєвому розвитку дітей»;
— тематичне засідання педагогічної ради «Як зробити читання цікавим».
Форми роботи з книжкою
Облаштуйте куточки читання | Підготуйте літературу, що відповідає віку дітей, зокрема:
Для дітей 5–6 років додайте дитячу енциклопедичну літературу. Такі книжки дають дитині змогу поглиблювати свої знання, вчать самостійно пізнавати навколишній світ. |
Організуйте тематичні виставки у куточках читання | Оформіть тематичні виставки, присвячені творчості дитячих письменників. Скористайтеся календарем пам’ятних і ювілейних дат, який допоможе вчасно поповнювати експозицію. Якщо на місяць припадає кілька дат, оформіть виставки, присвячені окремим літераторам, у куточках читання різних груп. Такий підхід дає педагогам змогу готувати їх ґрунтовніше і проводити спільні тематичні заходи для дітей різного віку. |
Книжкова лікарня | Після занять «Як книжка до дітей прийшла» і «З минулого книжки» діти знають, що для видання однієї книжки необхідна праця багатьох людей. Вихованці старших груп можуть лагодити книжки зі свого куточка читання і допомагають у цьому малюкам. |
Створення дітьми книжок-саморобок | Діти старшого дошкільного віку можуть виготовити книжки за творами дитячих письменників або придумати свої. До проектної діяльності залучіть батьки вихованців, а презентацію перетворіть на свято. |
Літературні свята та розваги для дітей
Велике значення для формування у дітей інтересу до літературних творів мають свята та розваги. Зазвичай такі заходи завершують певні тематичні цикли роботи. Скажімо, щоб закріпити знання дітей про творчість українських дитячих письменників, проведіть інтелектуальний марафон «Ми дружимо із книжкою».
Цьому заходу передують такі форми роботи:
- читання творів українських дитячих письменників
- інсценування уривків з них
- малювання героїв українських казок тощо.
Значення книжки для художньо-естетичного розвитку дітей
Прилучення дітей до читання є одним із засобів художньо-естетичного виховання дошкільників. Серед різноманітних форм цієї роботи надавайте перевагу тим, які стимулюють дошкільників до активної взаємодії та творчості. Наприклад, виставкам дитячих малюнків і виробів, зроблених за мотивами прочитаних творів:
- «Наші улюблені книжки»
- «Сторінками казок»
- «Герої українських народних казок» тощо.
До активної участі у підготовці та організації тематичних залучіть дітей усіх вікових груп та їхніх батьків.
Інтерес у дітей викликає виготовлення макетів за мотивами улюблених казок, над якими працюють діти і дорослі. Це можуть бути:
- «Курочка Ряба»
- «Золотий ключик»
- «Колобок»
- «Солом’яний бичок» та інші.
Залучення батьків до виховання у дітей любові до читання
Виховання інтересу до книжки, розвиток навичок книжкової та інформаційної культури неможливо здійснювати без участі батьків. Проводьте заходи у тісній взаємодії з батьками і використовуйте різні форми роботи з сім’єю:
- ознайомлення дітей з цікавими примірниками з сімейних бібліотек — книжками-крихітками і книжками-велетнями, альбомами, присвяченими техніці, моді, спорту, які почали збирати ще батьки батьків наших вихованців
- розповіді батьків про свої улюблені книжки
- спільна з дітьми участь у різних проектах та акціях.
Навчити дитину читати не так уже й складно. Набагато складніше для батьків навчити її хотіти читати. Починати виховувати у дитини любов до літератури слід задовго до того, як вона зможе відрізнити «А» від «Я». Щоб допомогти батькам у цьому, скористуйтеся рекомендаціями, як прилучати дітей до читання з раннього віку.
За матеріалом Ольги Мироненко,
директора закладу дошкільної освіти № 282, м. Київ,
ж. «Вихователь-методист дошкільного закладу»